Odboráři Dopravního podniku hlavního města Prahy (DP) chtějí mít svého zástupce v pracovní skupině, která má jednat o budoucím financování podniku. Dohodli se na tom na čtvrteční mimořádné schůzce šéfů odborových organizací k finanční situaci podniku. Stávkovat zatím nebudou, stávková pohotovost ale trvá. ČTK to řekl předseda Odborového sdružení pražských dopraváků Petr Pulec.

O zřízení pracovní skupiny rozhodlo v pondělí představenstvo podniku. Ve skupině budou zástupci DP, města a organizace Ropid, která organizuje dopravu v Praze.

Zástupci 14 odborových organizací ve čtvrtek sepsali další dopis primátoru Pavlu Bémovi, ve kterém ho žádají o přístup do této skupiny. "Není třeba, abychom do toho nějak mluvili, ale chceme mít rychlé a nezprostředkované informace," uvedl Pulec.

Odboráři už dříve napsali primátorovi dopis, v kterém kritizovali finanční situaci podniku a požadovali navýšení provozní i investiční dotace. Bém ale jejich požadavky minulý týden odmítl.

Pulec ve čtvtek vyjádřil nespokojenost s primátorovou odpovědí, naopak začátek jednání obou stran označil za povedený. "Když se to povede ve stejné linii, tak se určitě dobereme nějakého závěru," řekl. Dodal, že stávková pohotovost trvá, dá se však kdykoliv zrušit. "Protestujeme za milion cestujících, kteří používají dnes a denně městskou dopravu," dodal.

Změna ve financování: hrozí snížení počtu spojů

Kde by mohl Dopravní podnik získat finance navíc

- snížení počtu zastávek a spojů, odstranění  tzv. duplicit - např. místo metra a tramvaje by do téhož místa jezdilo jen metro

- zavedení  turniketů do metra - přes vysokou počáteční investici by přestal podnik přicházet o peníze kvůli černým pasažérům

- zdražení jízdného - o tom rozhoduje město, naposledy se zdražovalo 1.1. 2008

- peníze od města - primátor Bém jakoukoli injekci odmítá

Nová pracovní skupina by měla řešit přípravu dlouhodobé smlouvy, která by zajistila jiné financování společnosti než dosud. Podle nového sytsému by si Praha objednávala u DP určitý počet ujetých kilometrů a podle toho pak bude vypočítána výše dotace, kterou dopravci přidělí.

V současné době město vyhradí podniku vždy určitou dotaci, která ale neodpovídá výkonům, které si u DP objedná Ropid.Aby se ušetřilo tak již Ropid navrhla, že by se až pětina tzv. duplicitních spojů mohla zrušit. Tedy takové, kdy se lze z jednoho místa na druhé dostat zároveň třeba tramvají i metrem. Zároveň by se začaly rušit mnohé zastávky. "Snížili bychom frekvenci zastávek, aby síť nebyla tak hustá," nechal se před týdnem slyšet mluvčí podniku Ondřej Pečený.

Vedení města podniku pro letošní rok přidělilo na provoz 7,12 miliardy korun, což je asi o 120 milionů méně než pro rok 2008. Méně než v minulých letech dostal DP také na investice. Podle zprávy o hospodaření firmy je možné očekávat, že pokud nebude společnosti navýšena neinvestiční dotace, mohla by jeho roční ztráta být až 1,95 miliardy korun. Už v prvním čtvrtletí podnik vykázal ztrátu 2,3 miliardy korun, což bylo o 717 milionů více, než očekával.

Dopravce podle svého vedení již nemá žádný prostor, jak ušetřit uvnitř podniku. V předchozích letech propustil zhruba 1 500 pracovníků a snížil náklady na provoz, přestože ceny elektřiny i nafty rostly.

 

Bém se domnívá, že podnik s dotacemi špatně hospodaří. Proto na červnovém jednání městské rady předložil návrh na odvolání generálního ředitele podniku Martina Dvořáka. Nakonec ale svůj návrh stáhl.