Začínala s tím, že naučí Slováky létat. SkyEurope nakonec k nebesům dostala i statisíce Čechů, kteří do té doby nelétali. SkyEurope ale nikdy nedokázala cestující vozit tak, aby na tom sama vydělávala. Odchází proto ze scény. O Čechy, kteří již vědí, že letenka může být levnější než jízdenka na autobus, se teď přetahuje konkurence.

Končí jak sen o novém slovenském národním dopravci, tak doba iluze, že jde dělat levnou a přitom ziskovou leteckou dopravu bez kompromisů. Konec SkyEurope dokázal, že přežít mohou pouze ti, kteří dokážou letenky prodávat dráž, nebo ti, kteří cestující vysadí v letištním hangáru daleko od civilizace a příplatek si naúčtují i za bundu v podpaží.

Kam půjdou „kravaťáci“?

SkyEurope ale nebyly typickými low-costovými aerolinkami. Na rozdíl od dopravců s maximálně ořezanými náklady, jako jsou irský Ryanair či maďarský Wizzair, kteří přistávají obvykle doslova v polích daleko za městy, přistávala letadla SkyEurope na hlavní letiště metropolí, a nabízela tak pasažérům s výjimkou jídla téměř totéž, co klasické aerolinky.

Na lince do Paříže měla SkyEurope dokonce tolik denních spojů, že s nimi létali i manažeři na jednání. A právě ti byli pro SkyEurope nejlukrativnější, letenky si nekupovali v předstihu za minimální ceny, ale až v momentě, kdy je potřebovali, za již vyšší ceny. To jsou klienti, které konkurenční WizzAir neosloví.

Právě po nich půjdou klasičtí dopravci. Těm se navíc ulevilo. SkyEurope totiž létala hluboko pod svými náklady, a konkurovat jí cenou proto nebylo snadné. Největší šanci mají dnes České aerolinie, jen ty dokážou ve směru na Paříž nabídnout dost přímých letů, aby se manažeři mohli z jednaní ještě týž den vrátit.

Těžko ale odhadovat, jaká část na výrazně vyšší ceny ČSA přistoupí a kolik z nich se osobního jednání vzdá, případně využije nabídky levných letů SmartWings či WizzAir a bude je kombinovat s noclehem.

O mrtvých jen v dobrém

Šéf SkyEurope Nick Manoudakis portálu sme.sk řekl, že stále existuje šance, že se firma po čase zase vrátí na nebe. Uznal ale, že ta šance je malá a za tu dobu trh obsadí konkurence.

SkyEurope neopouští trh zrovna v nejlepším. Pád společnosti urychlila dvě z jejích tří hlavních letišť. Katy odsouzeného byly vídeňské a pražské letiště. Obě dvě ztratila důvěru v jednoho ze svých největších zákazníků.

Zády se k firmě otočila již dávno řada těch, bez kterých se fungující aerolinie neobejdou. Kvůli nedůvěře leasingových společností si SkyEurope musela za hotovost najímat cizí letadla. Často i s posádkou, protože její vlastní zaměstnanci už přestávali věřit, že odkládané výplaty ještě uvidí.

Piloti vozili na letiště hotovost, aby z něj pak vůbec mohli odletět. A odstranění případných technických problémů zkrátka trvalo déle, protože firma musela najít někoho, kdo to udělá na dluh, nebo banku, která na opravu půjčí.

Z peněz, které do firmy přicházely za prodané letenky, se okamžitě umořovaly staré dluhy, které firmu nejvíc ohrožovaly. O své peníze se ale hlásilo stále více věřitelů. A stále důrazněji.

Firma měla to štěstí, že si získala řadu fanoušků. Pro řadu Slováků i Čechů to byla nejlepší letecká společnost, což dokládal i průzkum v letech 2007 a 2008, podle kterého šlo o třetí nejlepší nízkonákladovou společnost v Evropě a vůbec nejlepší v celé východní Evropě.

I když firmě v lednu zabavila leasingová společnost prakticky všechna letadla, desítky tisíc lidí si dál kupovaly letenky a věřily, že poletí. Ani vyhlášení ochrany před věřiteli cestující neodradilo od toho, aby firmě svěřili své peníze na lety ve vzdálené budoucnosti.

Odchází firma, která byla pro stovky tisíc Čechů a Slováků první leteckou společností, se kterou někam letěli. A první, která jim ukázala, že si i oni mohou letecký výlet dovolit.

ctete-v-sredu-530.gif