Tuzemské automobilky a jejich dodavatelé ze Sdružení automobilového průmyslu čekají letos kvůli recesi pokles tržeb o pět až deset procent proti loňským 605 miliardám Kč. Na semináři k situaci v automobilovém průmyslu to ve čtvrtek uvedl ředitel sdružení Antonín Šípek.

Firmy v automobilovém průmyslu od poloviny loňského roku do letošního pololetí propustily 11.000 kmenových zaměstnanců a 8000 agenturních pracovníků ze 128.500 lidí. Průměrná mzda v odvětví klesla o 2,5 procenta. V loňském roce tuzemské automobilky vyrobily rekordních 948.128 vozů proti 939.788 aut v roce 2007.

Automobilkám by mělo pomoci šrotovné, které ve středu přehlasováním prezidentského veta schválila sněmovna. O datu zavedení této prémie za nákup nového vozu a vyřazení starého auta z provozu by měla rozhodovat vláda. Podle viceprezidenta TPCA Jiřího Černého by bylo optimální načasování na začátek příštího roku, kdy již skončí šrotovné v Německu a automobilky stihnou naplnit prázdné sklady.

Zatímco většina ekonomů a zástupců ODS považuje šrotovné za nesystémový krok se sporným účinkem, stínový ministr průmyslu (ČSSD) Milan Urban by si podle svých slov dokázal představit jeho variantu i na užitkové vozy. Uznal však, že tento návrh by zřejmě mezi politickými stranami neprošel.

Zkrácené odpisy

Podle Petra Víška z Unie malých a středních podniků existují i další nástroje na podporu automobilového průmyslu, jako jsou například zkrácené odpisy, které platí od jara letošního roku. Většina firemních klientů, kteří si pořizují nová auta, však podle něj o opatření ani neví. Pokud by chtěli zkrácené odpisy uplatnit ještě letos, museli by si auto pořídit do konce září.

Na Slovensku si vůz v rámci šrotovného letos pořídilo 37.258 zájemců. Stát na dotacích vyplatil 47,6 milionu eur a na daních a dalších poplatcích vybral 65,7 milionu eur. Šrotovné tak na Slovensku podle Šípka vyneslo v přepočtu téměř půl miliardy korun do státního rozpočtu.