Jakákoliv státní pomoc poskytnutá v rámci prodeje německé automobilky Opel musí být v souladu s pravidly Evropské unie. Uvedla to v pátek Evropská komise. Německá vláda nicméně neočekává, že by se komise proti prodeji Opelu postavila.

Prošetření bude pro Evropské unii požadovat Belgie, která chce, aby EK začala vyšetřovat okolnosti, za nichž americká automobilka General Motors po dohodě s německou vládou prodala Opel. Belgická vláda má podezření, že Berlín si v dohodě o prodeji Opelu vymínil ochranu německých závodů automobilky na úkor továren v jiných zemích, na což má doplatit zejména belgický závod v Antverpách.

"Myslím si, že německá vláda usilovala o svou vlastní výhodu," řekla dnes podle agentury AP belgická vicepremiérka Joëlle Milquetová. Sdělila to v reakci na zprávy, podle nichž závod v Antverpách bude uzavřen, zatímco čtyři továrny Opelu v Německu zůstanou všechny v provozu. Opel má ještě hlavní výrobní závody ve Španělsku a dva v Británii.

Vítězem dostihů o Opel nakonec Magna a Sberbank

 

Americká automobilka General Motors ve čtvrtek oznámila, že prodá svou divizi Opel kanadsko-rakouskému výrobci automobilových součástek Magna International a největší ruské bance Sberbank. Ukončila tak několikaměsíční období nejistoty ohledně budoucnosti německého podniku.

Německá kancléřka Angela Merkelová již dříve přislíbila, že pokud se GM rozhodne pro Magnu, poskytne Opelu státní záruky na úvěry v hodnotě 4,5 miliardy eur (zhruba 115 miliard Kč). "Spolková vláda věří, že všechny problémy lze vyřešit," řekl dnes vládní mluvčí.

Jednání o prodeji Opelu se vlekla několik měsíců a v poslední době se dokonce objevily informace o tom, že německá automobilka nakonec zůstane pod kontrolou GM. O Opel ve finále bojovala rovněž investiční skupina RHJ International, německá vláda však dávala jasně najevo, že preferuje nabídku Magny. Z boje o Opel již dříve vypadla italská automobilka Fiat a čínská Beijing Automotive Industries Corp. (BAIC).

Tisk: Budoucnost Opel zůstává nejasná

Ani rozhodnutí správní rady americké automobilky General Motors prodat 55 procent Opelu kanadsko-rakouskému výrobci automobilových součástek Magna a ruské bance Sberbank nemusí znamenat záchranu německého výrobce aut. Upozorňují na to ve svých pátečních komentářích německé noviny.

"Přes prodej Magně není Opel zachráněn," píše deník Die Welt, který dva týdny před volbami rozebírá i politický rozměr chystané akvizice. "Je to štěstí pro SPD a CDU (vládní sociální a křesťanské demokraty): Těmto stranám by setrvání Opelu u GM ve volební kampani uškodilo. Ale drama kolem Opelu není u konce a předběžná záchrana je jako příklad odstrašující," napsal Die Welt. List poukazuje na to, že podrobné podmínky prodeje ještě nebyly vyjasněny.

Deník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) konstatuje, že německá kancléřka Angela Merkelová (CDU) může pokračovat ve volební kampani nerušena špatnými zprávami o Opelu. Také podnikové odbory se dočkaly výsledku, který si přály, připomíná FAZ.

Líčený obraz Opelu, před nímž se díky trpělivosti německých vládních činitelů otvírá perspektiva nového začátku, však podle listu neodpovídá realitě. "To, co tady kancléřka už měsíce sugeruje svým voličům s poukazem na takzvanou záchranu Opelu, je taková auto-sugesce," pohrál si se slovy uznávaný deník.

Úleva podle něj není na místě už jenom z pohledu německých daňových poplatníků, kteří mají k domnělé záchraně přispět 4,5 miliardy eur (téměř 115 miliard Kč). Střednědobě to platí i z perspektivy zaměstnanců Opelu. "Ruský automobilový trh, údajně velká naděje do budoucna, je na dně. Evropský trh byl vymazlen šrotovacími prémiemi; výrobce malých a středních vozů, jakým je Opel, zasáhne bumerang konce prémie obzvlášť silně. Opel čekají těžké roky," uzavírá FAZ.

Zdánlivý úspěch

Další velký deník Süddeutsche Zeitung konstatuje, že prodej Opelu je jen Pyrrhovým vítězstvím. To, že se GM nakonec rozhodl pro prodej, lze vnímat jako triumf spolkové vlády, domnívá se list, ale brzy by se prý mohlo ukázat, že úspěch je jen zdánlivý. "Ale kdo si připomene, jak komplikovaná byla jednání od konce května a jak velké bylo otálení Detroitu, může vytušit, že ještě hrozí další potíže - i když až po spolkových volbách," varuje Süddeutsche Zeitung.

Také bulvární deník Bild se ptá, zda je Opel skutečně zachráněn. Poukazuje na to, že není známo, jaké další požadavky General Motors vyloží na stůl a zda bude Magna za nových podmínek skutečně chtít automobilku koupit. "Skutečností je, že Opel potřebuje čerstvé peníze. Od GM, která právě unikla krachu, nedostane nic a Magna nebude do konečného převzetí nic investovat. Kdo tedy bude platit? Německý daňový poplatník," odpovídá si Bild.

To nejhorší až po volbách

Nadšením nejásají ani odbory a opoziční politici. "Obávám se, že to nejhorší přijde po volbách," řekl s poukazem na blížící se parlamentní volby šéf opozičních liberálů (FDP) Guido Westerwelle.

Magna sice má v plánu propustit jen 3000 z celkem 25.000 zaměstnanců firmy v Německu, ale není jasné, zda u toho zůstane. "Konečně podepsáno bude teprve za tři až čtyři týdny a my ještě nemáme absolutně jasno," řekl šéf odborového svazu IG Metall v Severním Porýní-Vestfálsku Oliver Burkhard v rozhovoru pro deník Nordwest Zeitung.