Jihokorejská společnost Doosan Heavy Industries & Construction se dohodla na koupi českého výrobce turbín Škoda Power za 450 milionů eur (zhruba 11,5 miliardy korun). Transakce by měla být dokončena během dvou až tří měsíců, sdělila v pondělí korejská firma.

Doosan si od koupě české společnosti slibuje, že zlepší její schopnost konkurovat větším rivalům jako americké General Electric nebo francouzské skupině Alstom. Společnost podle agentury Reuters odhaduje, že transakce jí do roku 2020 zvýší tržby o 5,3 bilionu wonů (asi 75 miliard Kč).

Podle generálního ředitele Škody Power Jiřího Zapletala firma zatím nebyla prodána. "Dnes ráno jsme podepsali smlouvu o prodeji 100 procent akcií, která bude efektivní až koncem roku, dokdy musí Doosan zaplatit," řekl. Podle něj potřebovali Jihokorejci smlouvu k tomu, aby ji předložili bankám a získali peníze na koupi plzeňského výrobce turbín.

450 milionů eur potvrzeno

Dohodnutou cenu 450 milionů eur Zapletal potvrdil. Pokud Doosan, který chce firmu převzít do konce roku, peníze neuhradí, Škoda Power bude nadále českou společností. "Škoda Power nepotřebuje finančně posílit, ale potřebuje partnera, který pro její produkty významně otevře trhy asijských zemí a Středního východu, kde je Doosan velmi aktivní" řekl Zapletal. Právě tato teritoria nyní zažívají největší boom staveb elektráren.

Doosan Group je podle Zapletala největší strojírenská firma v Jižní Koreji. Vyrábí generátory i kotle pro elektrárny, ale nemá zatím vlastní turbíny. Dosud produkovala pouze starší modely turbín, na něž měla licenci od amerického koncernu General Electric.

V případě dokončeného prodeje převezmou podle Zapletala Jihokorejci všech více než 1000 zaměstnanců v Plzni a podnik bude nadále řídit český management. "Firma chce v Plzni rozšířit výrobu turbín a zavést centre of excellence (vývojové středisko) na parní turbíny," dodal ředitel.

Divize Škoda holding

Firma Škoda Power je jednou z divizí skupiny Škoda Holding, jejímž stoprocentním vlastníkem je od roku 2003 investiční skupina Appian Group. Letos v dubnu Appian ocenila hodnotu Škoda Power na částku v rozmezí 500 až 600 milionů eur. Podle médií se Appian pokoušel tuto divizi prodat od loňského podzimu.

Škoda Power je předním světovým výrobcem turbín. V minulém roce zvýšila své tržby o třetinu na více než 5,6 miliardy korun. Letos plánuje podnik, který polovinu produkce exportuje, utržit 6,5 miliardy Kč.

Doosan Heavy se snaží rozšířit své aktivity i jinými akvizicemi; v roce 2007 tak převzala společnost Bobcat za 4,9 miliardy dolarů (asi 85,8 miliardy Kč). V dnešní zprávě Doosan Heavy uvedla, že mu Bobcat a Škoda Power pomůžou zacílit na americký a evropský trh.

Korejská společnost musela letos prodávat podíly ve svých filiálkách, aby snížila zadlužení po předchozích akvizicích. V případě Škoda Power ale uvádí, že ji tato akvizice nezatíží. Koupi chce financovat z vlastních prostředků a bankovních půjček, které splatí ze zisků a dividend, které Škoda vytvoří.

Největší prodej skupiny Appian

Prodej Škody Power, o němž se jedná více než rok, by byl zatím největší transakcí stoprocentního vlastníka Škody Holding, mezinárodní finanční skupiny Appian. Dosud to byl prodej firem Škoda JS (bývalé Jaderné strojírenství), Škody Kovárny a Škody Hutě ruské strojírenské skupině OMZ v roce 2004. Cena tehdy nebyla zveřejněna, ale hovořilo se o 1,2 miliardy korun. Koncem roku 2005 získala ruská strojírenská firma Stanko Impex Group Škodu Machine Tool, výrobce největších obráběcích strojů. Česká skupina Wikov Industry koupila Škodu Gear, slovenský BEZ Transformátory divizi výkonových transformátorů. Škodu Výzkum získala nedávno česká ÚJV Řež. Ceny prodejů nebyly publikovány.

Appian Group zaplatil počátkem roku 2003 za zdravou část plzeňské Škody a.s., která se propadla do konkurzu přesně před osmi lety, 800 milionů Kč.

Škodě Holding by po prodeji Škody Power zůstala "pouze" Škoda Transportation, která trvale roste. Dnes zahrnuje plzeňskou Škodu Transportation, výrobce lokomotiv, tramvají a vozů metra. Dále výrobce trolejbusů Škodu Electric Plzeň, Škodu Vagonka Ostrava, Pars Nova Šumperk, MOVO Plzeň a VÚKV Praha. V zahraničí je to producent elektrovýzbroje Sibelektroprivod Novosibirsk a výrobce trolejbusů GANZ-Škoda z Maďarska. Loňské tržby divize Transportation s 3700 lidmi dosáhly 13,5 miliardy korun, předloni činily 8,5 miliardy Kč.

Prodávaná divize energetického strojírenství, Škoda Power, loni utržila 5,6 miliardy korun, Letos plánuje 6,5 miliardy Kč. Naposledy zveřejnila zisk za rok 2007, který činil před zdaněním 620 milionů Kč. V příštím roce plánuje podnik tržby osm miliard korun. Firma má v současné době zakázky za 22 miliard korun až do roku 2014, na konci roku má podle Zapletala toto číslo vystoupat na 25 miliard Kč.