České aerolinie sníží kapacitu svých letů na letošní zimní sezonu o pět procent ve srovnání s loňskou zimou. Důvodem je krize a nutnost šetřit. Firma zároveň zavede nový systém tvorby cen přestupních letenek, který by měl společnosti vynést až půl miliardy korun ročně. Na pondělní tiskové konferenci to uvedl viceprezident ČSA pro marketing Petr Pištělák.

"Zůstává v platnosti strategie důrazu na východní trhy," řekl Pištělák k letovému řádu. Ve srovnání s loňskem tak přibudou frekvence třeba do Moskvy, Taškentu, Almaty nebo Jekatěrinburgu. "Zvyšujeme Moskvu o pět, Jekatěrinburg a Jerevan o dvě, Rostov na Donu, Tbilisi a Minsk o jednu frekvenci týdně ve srovnání s předcházejícím zimním letovým řádem," uvedl.

Naopak zmizí linky do Manchesteru a New Yorku a ubude počet spojů například do Ostravy, Osla, Rigy, Hamburku nebo Žiliny.

Firma chce ušetřit tím, že prodá část letadel a propustí lidi pro jejich obsluhu a údržbu. V procesu prodeje jsou nyní tři letadla Boeing 737, firma podle Pištěláka nyní čeká na nabídku ceny.

České aerolinie loni přepravily 5,6 milionu cestujících, letos se však potýkají s dvouciferným poklesem počtu pasažérů. V pololetí firma vykázala téměř dvoumiliardovou ztrátu.

Nový systém cestu vždycky nezlevní

Za revoluci označil Pištělák zavedení systému tvorby cen na přestupních linkách, takzvaný systém Origin & Destination. "Využívá zejména polohy Prahy a principu síťového létání, kdy letadla ČSA přilétají a odlétají na ruzyňské letiště v navazujících vlnách a díky tomu ji staví do pozice tzv. 'hubu'. Efektivním stanovováním ceny letenek pouze podle začátku a konce cesty s ohledem na síť dokáže pro cestující, kteří jsou ochotni po Evropě cestovat s maximálně jedním přestupem v Praze, nabídnout konkurenční podmínky ve srovnání s přímým letem,“ vysvětluje základní principy systému Pištělák

Nový systém má oddělit linky s přestupem a vytvořit vhodnou cenu pro konkrétního klienta tak, aby nebyla prostým součtem dvou linek. V některých případech se tak přestupní letenka prodraží, jinde zlevní. "Je to zapeklitá situace, abychom nebyli pro jedny drazí, pro jiné zase příliš levní," uvedl Pištělák. Systém údajně využívá tržní data o pohybech cestujících, ČSA stál 50 milionů korun.

Nový systém vytváří tzv. O&D spojení, tedy varianty možného cestování v síti Českých aerolinií vždy s přestupem v Praze. Podle zimního letového řádu Českých aerolinií  2009/2010 takových tras  existuje přes 3600. 

Počet cestujících ČSA by se tím měl zvýšit o 300.000, výnosy prý stoupnou o půl miliardy. Podobný systém využívají v Evropě Air France - KLM, British Airways, Lufthansa a Austrian.

Aerolinky v krizi

Letectví je jedním z nejvíce zasažených odvětví ekonomickou krizí. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) předpokládá, že světová letecká přeprava letos vykáže čistou ztrátu jedenáct miliard dolarů. V pololetí byla čistá celková ztráta aerolinií zhruba šest miliard dolarů.

Řada z aerolinek proto sáhla k razantnímu omezování nákladů a restrukturalizacím. Jejich součástí je velké propouštění. nedávno ohlásily propouštění japonské aerolinie JAL, které se zbaví 6800 lidí, tedy 14 procent stavu. Minulý týden pak uvedl ruský Aeroflot, že uvažuje o propuštění nejméně dvou tisícovek pracovníků.

A propouštění se nevyhne ani ČSA, které již minulý týden rozdaly první desítky výpovědí. Vedení Radovana Lašáka přitom ve svém plánu má snížení stavů o 860 lidí, ale odborníci volají po drastičtějších krocích. Ty ale narážejí na velký odpor odborů.

Německá letecká společnost Lufthansa plánuje v příštích třech letech propouštění v centrální administrativě, firmu opustí 270 z 1800 pracovníků.