Starostové, kteří volají po startu léta odkládané stavby rychlostní silnice z Brna na sever, viní z části zpoždění Ministerstvo životního prostředí. U právní kanceláře si proto objednají posudek, zda ministerstvo svými požadavky kladenými při projednávání stavby neporušuje zákon. Novinářům to řekl jeden z aktérů sdružení starostů, poslanec František Sivera (ODS). Martin Robeš z ministerstva odmítl, že by úřad zákon a mezinárodní úmluvy překračoval.

Starostům z Blanenska, Brněnska a Svitavska se aktuálně nelíbí, jak se na ministerstvu projednává vliv stavby na životní prostředí u středního úseku silnice mezi Kuřimí a Svitávkou. Podle Sivery leží na ministerstvu posudek odborníka ke třem variantám stavby, které navrhl investor. Ministerstvo však místo zahájení veřejného projednávání chce, aby kraj do svého územního plánu zapracoval novou variantu, jíž prosazují občanská sdružení protestující proti stavbě silnice.

Podle Sivery se tak objevila nová varianta, s níž nikdo nepočítal, nové trasy by se dle něj mohly posuzovat donekonečna. "Takže to bereme jako brzdění, účelové brzdění a chceme vědět, zda je toto v souladu s právními normami ČR, nebo ne," řekl poslanec.

Příliš důkladní?

Podle Robeše ministerstvo možná stavby posuzuje důkladněji, než by se starostům líbilo, a překračuje tak dané lhůty. Je to však podle něj tím, že předkládané dokumenty jsou zpracované nekvalitně a někdy i zmatečně. Navíc projednání s veřejností je podle něj potřeba provést důkladně, "aby se vyloučily problémy v další fázi přípravy". Kdyby se tak nestalo, sdružení by se podle něj mohla obrátit na soud a kdyby jim ten dal zapravdu, vznikla by další zpoždění.

Požadavky ministerstva hájí i občanská sdružení, která proti stavbě silnice protestují a upozorňují na chyby v jejím plánování. "Ministerstvu se nelíbí, že na jihu Moravy chybí logická dopravní koncepce, ve které by byl zakotven koridor R43," řekl nedávno Miroslav Patrik z hnutí Děti Země. Podle něj se bude muset na koridoru dohodnout kraj s ministerstvem dopravy v takzvaných zásadách územního rozvoje kraje, tedy krajském územním plánu, který se nyní projednává. Zastupitelstvo by ho mělo schválit v roce 2010. Do té doby by plánování stavby silnice stálo.

Silnice R43 má spojit Brno s Pardubickým krajem. Měla se stavět v roce 2005, jen vliv jejího jižního úseku na životní prostředí se ovšem posuzuje již osm let. Po stavbě volají obce na sever od Brna, které dnes mají s krajským městem spojení po přetížené silnici I/43, kde často při nehodách umírají lidé.

Podle dnešních předpokladů však stavba nové čtyřproudé silnice nezačne před rokem 2020, protože v existujících rozpočtech se nepočítá s penězi na její stavbu. Na to poukázal i Robeš. "Času na přípravu je dost," řekl.