Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto zastaví na konci října na dva dny výrobu. Důvodem je zejména pokles objednávek na model Fabia z Německa, kde na začátku září skončila šrotovací prémie. Škoda kvůli tomu již v úterý snížila počet vyrobených fabií z 1200 na 1000 aut denně. Informuje o tom týdeník Škodovácký odborář.

Výroba se ve Škodovce zastaví ve čtvrtek 29. října a pátek 30. října. Vyrábět se nebude ani ve státní svátek 28. října, ten však automobilka tradičně využívá k inventuře. V současné době se ještě upřesňuje počet zaměstnanců, kteří se této inventury zúčastní. Celkem tak odpadne pět směn.

Odboráři se nyní chystají s vedením firmy vyjednávat o podmínkách. "Cílem je, aby zaměstnanec, kterému v daný den není umožněno mít ve své směně práci, a bude tedy doma, dosáhl na svůj denní výdělek. Zaměstnanec, který v práci bude, dostane automaticky svůj denní výdělek. Nepočítáme s tím, že bychom lidi nechávali doma za průměrný plat, tedy za více, než mají ti, kteří pracují," sdělil listu předseda odborů Jaroslav Povšík.

Propouštění agenturních pracovníků

Pokles výroby fabií o 200 kusů denně by se nijak neměl promítnout do počtu kmenového personálu. Obavy však musí mít agenturní pracovníci, které Škodovka začala na začátku roku po zavedení šrotovacích prémií opět nabírat. "Pochopitelně se tento pokles může promítat do agenturního personálu. Nepromítne se to však do kmenového personálu ztrátou zaměstnání, protože jen hloupé firmy se rozhodnou narychlo propustit své lidi a potom je zase podivným způsobem nabírat. To není vůbec perspektivní," řekl Povšík.

Podle týdeníku se na rozdíl od fabií mírně zvedá výroba dalších vozů. Výroba Škody Octavia, která firmě dlouhodobě přináší nejvyšší zisky, se v úterý zvedla ze 480 na 532 vozů denně. To by mělo vydržet až do konce letošního roku. Mírně se zvýšila také výroba Octavie Tour, větší zájem je i o Yetiho, jehož produkce se zvýšila ze 175 na 202 vozů denně.

Server Ekonom.cz ve středu napsal, že Škoda Auto kvůli propadu prodeje aut s koncem šrotovného ve většině evropských zemí chystá znovu zavést čtyřdenní pracovní týden. Mluvčí automobilky Jaroslav Černý řekl, že zavedení čtyřdenního pracovního týdne není na pořadu dne, je to jeden z možných scénářů v krizovém období.