Dozorčí rada Českých aerolinií (ČSA) v úterý několik hodin jednala o záchranném plánu firmy od nového předsedy rady Václava Nováka. Zúčastnil se ho i ministr financí a dopravy Eduard Janota a Gustáv Slamečka.

Výsledek jednání však o osudu záchrany ztrátových aerolinií nerozhodl. Janota uvedl, že kontrolní orgán porovnával dva záchranné plány: prezidenta Radomíra Lašáka a šéfa rady Václava Nováka. Co se týče letošního roku, se prý plány příliš neliší, na příští rok však podle Janoty oba vrcholní představitelé firmy kalkulují s jinými čísly a musejí je dát v příštích dnech do souladu.

Šéf dozorčí rady Českých aerolinií Václav Novák navíc přišel v úterý na zasedání kontrolního orgánu s plánem na snížení počtu zaměstnanců firmy ze současných 4600 na 3000 lidí. Zároveň by se platy pilotů měly snížit o 45 procent.

Ještě před začátkem jednání přinesla ČTK zprávu, že piloti zaslali na ministerstva financí a dopravy dopis, kde vyjadřují ochotu jednat o snížení mezd o 30 procent, ale mají k tomu řadu podmínek.

"Neprivatizují odbory, ale stát," reagoval na krok odborové organizace po jednání dozorčí rady ministr financí Eduard Janota.

Piloti si sníží mzdy, ale...

Piloti ČSA jsou ochotni si snížit mzdy pouze v případě, že firma nebude privatizována, uvedl to šéf odborové organizace pilotů CZALPA Filip Gaspar. Ten serveru iHNed.cz potvrdil, že piloti poslali na ministerstva financí a dopravy dopis, kde vyjadřují ochotu jednat o snížení mezd o 30 procent, konkrétní číslo ale nepotvrdil.

"Nyní čekáme na vyjádření ministra Janoty," dodal aniž by upřesnil, na jaké podmínky za snížení platů jsou ochotni přistoupit. Podle nejmenovaného zdroje iHNed.cz by jednou z podmínek mělo být předání části akcií zaměstnancům.  

Další podmínkou - údajně jednou z nejzásadnějších - je, že příslušný dodatek ke kolektivní smlouvě o snížení platů nebude podepisovat za ČSA prezident firmy Radomír Lašák. Znamená to, že platy se budou snižovat pouze tehdy, když dozorčí rada vymění vedení firmy.

"Jsme si vědomi toho, že k nějakému snížení dojít musí," uvedl také Gaspar. Snížení mezd musí schválit valná hromada CZALPA, která je naplánovaná na čtvrtek. 

O tom, že piloti na snížení mezd nakonec kývnou se v médiích spekulovalo již delší dobu. Novákův návrh k úternímu jednání má být ještě drastičtější - platy pilotů by měly klesnout až o 45 procent. Piloti českého národního přepravce nyní berou něco přes 200 tisíc měsíčně

Janota v úterý znovu označil snížení mezd za alfu a omegu záchrany společnosti. "Bez tohoto kroku by firmě hrozily velmi vážné problémy," sdělil ministr financí na dotaz k případnému bankrotu.

Janota chce mít dohodu s odbory na stole ještě do konce října, před tím, než bude vláda o prodeji Českých aerolinií rozhodovat. Společnost prý musí na mzdách ušetřit miliardu korun ročně.

ČSA: Prodat či neprodat? Lašák nebo Novák?

Janota předpokládá, že rada "poskytne východiska" pro rozhodování vlády, zda aerolinky prodat, nebo ne. Jediným zbývajícím zájemcem o ČSA je konsorcium Unimex Travel Service.

Novákův plán je podle Janoty ještě tvrdší než alternativní plán prezidenta firmy Radomíra Lašáka. Ten počítá mimo jiné s propuštěním stovek zaměstnanců, prodejem letadel, bezcelních obchodů a dalšího majetku a dalšími úvěry od bank.

Podle Lidových novin chce Novák od státu třímiliardovou pomoc. Lašákův plán se má naproti tomu obejít bez státní injekce. Janota již několikrát zdůraznil, že firma se státními penězi počítat nemůže. Oba plány chce ministr porovnat.

Privatizace se komplikuje

Unimex Travel Service za aerolinie nabídl jednu miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění firmy bude nulové. To je však podle některých odhadů v minusu až miliardu korun, takže výnos pro stát by byl v podstatě nulový. Pokud se vláda vysloví pro odprodej národního dopravce, konsorcium by podle Janoty převzalo aerolinky v dubnu či květnu.

Definitivní rozhodnutí o případném prodeji ČSA má padnout ještě v říjnu. Po pondělním zasedání vlády ministr financí Eduard Janota uvedl, že by k předání společnosti kupci mohlo dojít v dubnu či květnu. 

Podle týdeníku Euro chce Šimáně miliardu zaplatit ve čtyřech ročních splátkách po 250 milionech korun. První pak ale až v případě, že bude prodej schválen antimonopolním úřadem a evropskými institucemi a vlastní jmění bude dorovnáno. A to může trvat dlouhé měsíce. 

Firma nyní bojuje o přežití, v pololetí vykázala ztrátu 1,8 miliardy korun, koncem roku by se podle některých informací mohla ztráta pohybovat kolem tří miliard Kč. Jako alternativa k privatizaci se nedávno ve spekulacích objevilo spojení se ziskovým pražským letištěm.