Nad další českou cestovní kanceláří se stahují mračna. Bývalá jednička v prodeji levných letenek a jízdenek, zájezdů či jazykových a pracovních pobytů, společnost GTS Travel, se dostala do vážných problémů. Přišla o licenci, která jí umožňuje vydávat letenky, autobusový dopravce Eurolines s ní kvůli dluhům ukončil spolupráci a na špatnou finanční situaci firmy už začínají doplácet první klienti.

HN znají případ skupiny lidí, která kvůli cestovní kanceláři nejspíš přijde o více než půl milionu korun. "Letenky pro 28 lidí jsme řešili od května, zaplatili za ně přes půl milionu korun, ale dodneška je nemáme," říká Aleš Tůma, který se chtěl s přáteli vypravit na Kostariku a odlet měl naplánovaný na konec října.

Důvod, proč letenky neobdrželi, je v komunikaci mezi Sky travel - zástupcem Continental Airlines pro Česko - a GTS Travel, kde letenky objednali. "Společnost GTS Travel nám dluží už z loňska 70 tisíc korun," říká k tomu Renata Jelínková, šéfová tuzemské pobočky Continental Airlines, s nimiž měla Tůmova skupina letět.

Continental Airlines navíc tvrdí, že objednávka a změny v rezervacích byly podány po termínech, a proto požadují po GTS 381 tisíc na dalších poplatcích. S tím GTS Travel nesouhlasí.

Situace je však ještě komplikovanější. Společnost GTS Travel by teoreticky od září už vůbec letenky vydávat neměla. Mezinárodní sdružení leteckých dopravců (IATA) jí totiž odebralo licenci poté, co firma neuhradila částky v řádu několika set tisíc korun.

"Jednotlivé pobočky GTS Travel dosud nesplatily své závazky, a proto jsou prohlášeny za neschopné splácet. IATA zároveň požaduje okamžité vyúčtování a uhrazení dlužných částek," stojí ve zprávě IATA, kterou rozeslala členským leteckým společnostem a kterou mají HN k dispozici.

Jak se však HN přesvědčily, letenky i v pátek šlo na pobočkách GTS Travel bez problémů objednat. Společnost bez licence totiž situaci řeší prostřednictvím partnerských firem.

GTS Travel k lepším finančním výsledkům nepomáhá ani současná celosvětová ekonomická krize. Tuzemské cestovní kanceláře mají méně klientů než loni a u těch menších klesl počet prodaných zájezdů až o polovinu. Letos v létě dokonce v důsledku krize zkrachovalo pět cestovních kanceláří. Největším případem byla CK Tomi Tour, která prodala a neuskutečnila na 13 tisíc zájezdů.

O tom, že GTS Travel nemá na rozhazování, svědčí i zmenšující se síť poboček. Ještě v loni jich měla 14 - z toho jen v Praze čtyři. Nyní tento počet klesl na šest a firma zmizela dokonce i ze své centrály v pražské ulici Ve Smečkách. Jednu z poboček získala například konkurenční Student Agency, další podle informací HN odkoupila společnost Neckermann.

"O finančních problémech GTS víme už delší dobu. Důvodem jsou podle nás přesuny klientů na trhu, které sledujeme," říká šéf konkurenční Student Agency Radim Jančura.

Se společností GTS navíc kvůli dluhům ukončil spolupráci i autobusový doprave Eurolines.

"Od konce září s GTS Travel nespolupracujeme z důvodu neuhrazených pohledávek za dva měsíce," říká Pavla Lauermanová, prokurista Eurolines.

Zástupci společnosti GTS Travel se k situaci vyjadřovat nechtějí. "Na tuto otázku nebudu odpovídat a také další dotazy nebudu komentovat," řekl HN jednatel společnosti Anton Fedorovič Bondarenko.


Příznaky problémů

Za poslední rok GTS zredukovalo svou pobočkovou síť o osm poboček - ze 14 na 6.

Mezinárodní sdružení leteckých dopravců GTS Travel odebralo licenci na vydávání letenek - důvodem jsou neuhrazené pohledávky.

Společnost EUROLINES ukončila spolupráci - důvodem jsou neuhrazené pohledávky.

SKY TRAVEL - zástupce Continental Airlines pro Českou republiku eviduje neuhrazené pohledávky z loňského roku.