Miroslav Zámečník

Datum narození: 24. února 1962

Vzdělání: vystudoval Fakultu obchodní Vysoké školy ekonomické v Praze (1984), absolvoval stáž na Georgetownské univerzitě v USA (1993) a školení v oblasti bankrotů, insolvence a finanční analýzy u mezinárodní obchodní komise ve Washingtonu (1993)

Současná funkce: od 14. září 2009 je členem dozorčí rady ČSA, dnes byl zvolen jejím předsedou; v současné době také vede poradenskou společnost Boston Venture Central Europe

Předchozí zaměstnání a funkce: pracoval v České tiskové kanceláři, působil jako poradce Václava Klause na ministerstvu financí (1990-1991) a ředitel Centra pro ekonomickou analýzu Kanceláře prezidenta republiky (1991-1993); byl zástupcem ČR ve Světové bance (1994-1998), poté pracoval jako konzultant u společnosti Arthur D. Little; v letech 2000 a 2001 byl náměstkem v Revitalizační agentuře, v roce 2001 byl zástupcem generálního ředitele Konsolidační banky; od roku 2001 působil jako nezávislý konzultant, zaměřoval se hlavně na finanční restrukturalizaci a reorganizaci insolventních podniků, firemní fúze a akvizice; od ledna do září letošního roku byl také členem Národní ekonomické rady vlády (NERV)

Ostatní:
- od roku 2007 je členem expertní skupiny Ministerstva spravedlnosti ČR pro insolvenční právo, působil i v poradních a expertních skupinách místopředsedů vlád pro rekodifikaci insolvenčního práva a pro finanční konsolidaci zdravotnictví.

Nový šéf dozorčí rady ČSA Miroslav Zámečník, ekonom a donedávna člen poradní skupiny vlády NERV, vidí budoucnost firmy optimisticky. „Aerolinky díky spojení s Letištěm Praha získají stabilitu, lidi se nemusí bát kupovat jejich letenky,“ prohlašuje o státní firmě, které letos hrozí třímiliardová ztráta. 

HN: ČSA jsou ale propojeny s letištěm zatím jen personálně, jak bude vypadat konkrétní spojení – půjde třeba až o fúzi?

Nové představenstvo má měsíc na vypracování návrhu. Rozhodne se na valné hromadě 18. listopadu.

HN: Může letiště pomoci ČSA třeba odkupem některých aktivit, například duty free?

To je jedna z možností.

HN: Pět letadel se bude prodávat hned – když pro ně není využití?

Je to logické. Ale teď už aerolinky nejsou pod tlakem, nemusejí s prodejem spěchat za každou cenu.

HN: Požadujete, aby si piloti snížili platy o třicet procent. Ti ale zatím nabídli jen patnáct. Kdo s nimi dál bude jednat?

Teď přebírá iniciativu od dozorčí rady nové představenstvo. I patnáct procent je ale dost, je to kolem 600 milionů korun.

HN: Ministerstvo financí chtělo od dozorčí rady jeden plán, podle něhož se záchrana ČSA bude řídit. Čí plán zvítězil?

Jedeme už od počátku října podle plánu, který vychází z návrhu managementu. S tím se nyní seznámí nové představenstvo a doplní ho. 

HN: Už 26. října má ale kabinet rozhodovat o privatizaci ČSA. Znamenají současné kroky, že se s prodejem už vůbec nepočítá?

To je na rozhodnutí vlády. Současné řešení dává ujištění celé veřejnosti, že ČSA budou fungovat dál.

HN: Podporujete také snahu kapitalizovat půjčku 2,5 miliardy, kterou poskytla ČSA státní firma Osinek?

Určitě je to správná cesta. Získali jsme teď čas všechno připravit, aby to nemohlo být vnímáno jako nepovolená státní podpora.