Japonská letecká společnost Japan Airlines (JAL), člen aliance Oneworld, žádá tamní vládu o vysokou finanční podporu, která by mohla zachránit firmu před hrozícím bankrotem.

Společnost z posledních pěti let už čtyřikrát prodělala a nyní v přepočtu dluží 15 miliard dolarů. Ve finančním roce končícím v březnu 2010, podle listu Yomiuri prodělá dalších půl bilionu jenů, v přepočtu 5,5 miliardy dolarů.

Nad vodou se drží Japan Airlines několik posledních let jen právě díky státu. Ministerstvo dopravy zatím uvedlo, že záchrana této firmy je mimořádně důležitá, čímž de facto otevřelo cestu k poskytnutí obrovské finanční injekce z veřejných zdrojů.

Nová vláda, která odmítla privatizovat například mamutí státní poštu a netají se svým záměrem více zasahovat do ekonomiky, expertům uložila, aby připravili plán na záchranu Japan Airlines. Tyto aerolinky jsou totiž podle ročního obratu největší v celé Asii a v Zemi vycházejícího slunce na ně v civilní vzdušné dopravě připadá na 60 procent veškerých letů.

Injekce 300 miliard jenů

Společnost podle agentury Reuters, jež se odvolává na zasvěcený zdroj na tokijském ministerstvu dopravy, naléhavě potřebuje překlenovací úvěr 180 miliard jenů (necelé dvě miliardy dolarů) plus kapitálovou injekci 300 miliard jenů (3,3 miliardy dolarů). Tu by měl poskytnout stát ve spolupráci se soukromými investory.

Ale největší soukromé banky v Japonsku i státní rozvojová banka se ošívají. Tvrdí, že břemeno, které mají místo JAL nést, je příliš těžké. Letecká společnost musí podle nich více šetřit, což uznávají i vládní experti. V záchranném plánu proto navrhují, aby omezila počet svých poboček z dosavadních 290 zhruba na polovinu. Propustit by se mělo kolem osmi tisíc lidí, tedy skoro pětina celkového stavu.

Japan Airlines v posledních letech bez ohledu na prohlubující se ztráty dále expandovaly. Uchytily se hlavně na rychle rostoucím čínském trhu a z tohoto důvodu jsou jako partner přitažlivé pro americké letecké společnosti.

JAL nesmí padnout

Vedení JAL tento týden potvrdilo, že jedná o obchodních vztazích i případné kapitálové injekci se společností American Airlines, jež je rovněž členem aliance Oneworld. Jako investor připadají v úvahu také Delta Airlines z konkurenční aliance Sky Team.

"Vláda nesmí nechat JAL padnout. Je to národní vlajka, a kdyby zmizela z nebe, ohrozilo by to důvěru v naši zemí," tvrdí Koichi Ogawa, manažer brokerského domu Daiwa SB Investments. Podle něj jsou JAL pro Japonsko ještě důležitější hospodářský symbol než General Motors pro Spojené státy americké.