Nejdražší evropskou značkou je finská Nokia, největší výrobce mobilních telefonů na světě, jejíž hodnota dosahuje 35,22 miliardy eur (zhruba 929,6 miliardy Kč). Druhá se v žebříčku umístila francouzská značka luxusního zboží LVHM Group oceněná na více než 32 miliard eur. Následuje ji belgická pivovarnická značka InBev Group, která zároveň zaznamenala nejvyšší meziroční nárůst ceny, a to o 56 procent na téměř 27 miliard eur. Vyplývá to ze studie eurobrand2009, kterou dnes zveřejnil Evropský institut pro výzkum značek (European Brand Institute) ve Vídni.

Do první desítky evropských značek oceněných na hodnotu kolem 20 miliard eur se dostal také britský telekomunikační gigant Vodafone a jeho španělský rival Telefónica, britsko-nizozemský výrobce potravin Unilever, německé automobilky Mercedes a BMW, telekomunikační skupina Deutsche Telekom a první desítku uzavírá pivovarnická značka SABMiller.

"Dobré spotřebitelské značky jsou v krizi vítězem a jejich hodnota v průměru vzrostla o 5,8 procenta," uvedl ředitel institutu Gerhard Hrebicek. Naopak největší dopady krize v Evropě pociťují značky z oblasti financí a automobilového průmyslu.

Hodnota značek firem poskytujících finanční služby průměrně poklesla o 24 procent, zatímco hodnota automobilových značek poklesla v průměru o 9,6 procenta, uvedl.

Ze spotřebitelských značek zaznamenal nejvyšší nárůst ceny pivovar InBev, hodnota značky pivovaru SABMiller proti předchozímu roku stoupla o 24,5 procenta a dánského výrobce piva Carslberg o 21,5 procenta. U švýcarského výrobce potravin Nestlé se zvýšila hodnota značky o 15 procent a u nizozemského pivovaru Heineken o 14,4 procenta.

Východní Evropa se dostává do žebříčku

Mezi padesátku nejcennějších značek se jako první z východní Evropy dostal ruský mobilní operátor Beeline, hodnota jeho značky meziročně vzrostla o 27,6 procenta. "Podstatného nárůstu hodnoty by mohly dosáhnout také značky Gorenje (Slovinsko), OTP Bank (Maďarsko), Loto (Rumunsko) a Sazka (Česká republika)," doplnil Hrebicek.

Eurobrand2009 zkoumá více než 3000 firemních značek ve 24 zemích a 16 průmyslových odvětvích.