Opel

Počet zaměstnanců

50 tisíc (25 tisíc v Německu)

Zaměstnanci v roce 2008

Německo 25 000, Španělsko 7 000, Velká Británie 4 700 zaměstnanců, Polsko 3500, Belgie 2500, Itálie 1800, Rakousko 1600, Francie 1500

Počet závodů

16 (4 v Německu, 2 ve Velké Británii, Francii a Španělsku, 1 v Belgii, Itálii, Polsku, Rakousku, Švédsku a Rusku)

Počet prodaných vozů (2008)

V Evropě - 1 109 490
V Česku - 5404

Hlavní vyráběné modely

Agila, Astra, Corsa, Meriva, Zafira

Hodina pravdy pro hluboce ztrátovou evropskou divizi amerického koncernu General Motors udeřila. Jeho vedení by mělo dnes odpoledne v Bruselu na "krizové schůzce" předložit komisaři Günteru Verheugenovi podrobný plán, v němž odpoví na klíčovou otázku, co bude dál?

Kvůli ní v hlavním městě Evropské unie sedí také zástupci vlád z členských zemí, kde jsou výrobní závody Opel/Vauxhall. Především z Německa, Belgie, Španělska a Británie.

Svého zástupce mají v Bruselu také Češi, jímž je náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa. Důvodem, proč Česko nemůže na takovém jednání podle něj chybět, je silný automobilový průmysl.

"Strategie General Motors v Evropě nás velice zajímá, neboť v tuzemsku působí přes 80 firem, jejichž výrobky se uplatňují v konstrukci automobolů Opel," sdělil serveru iHNed.cz náměstek Tlapa. Jsou to například vstřikovací čerpadla od jihlavského Bosche, světlomety od firmy Automotive Lighting Jihlava, potahy sedadel od firmy Johnson Controls v České Lípě nebo výfukové systémy od Bosalu Brandýs nad Labem.

Zdejší firmy loni pro závody Opel loni vyvezly různé kompletační díly a součástky za zhruba 425 milionů eur a letos by to mohlo být kolem půl miliardy eur.

Němci varují

Všechny evropské země, kde Opel vyrábí (v Británii Vauxhall), usilují o zachování pracovních míst. Existuje proto reálné nebezpečí, že jednotlivé vlády se budou "předhánět" v nabídce subvencí, jen aby zachránily "ten svůj závod" GM, upozorňuje v pondělním vydání německý list Handelsblatt.

A takovým "subvenčním závodům" chce komisař a místopředseda Evropské komise Verheugen zabránit. "Při záchraně evropských závodů General Motors musí členské země EU postupovat koordinovaně," prohlašuje Verheugen.

Kvůli situaci v německé automobilce Opel stoupá napětí v celé Evropské unii. Německo, kterému se nelíbí, že si americký vlastník firmy General Motors (GM) rozmyslel její prodej, varovalo ostatní členské státy unie, aby automobilce nepomáhaly. Berlín přitom původně pomoc automobilce sám zvažoval.

Německý ministr hospodářství Rainer Brüderle řekl televizi ARD, že součástí hospodářské soutěže by nemělo být poskytování finanční pomoci jednotlivým společnostem. Podle něj by se EU měla soustředit na vlastní pravidla o poskytování státní pomoci. Ta přitom finanční dotace firmám, které se ocitly v problémech významně omezují a Evropská komise podobnou pomoc vidí jen velmi nerada.

Němci však ještě před nedávnem mluvili jinak. Pro Opel zvažovali pomoc ve výši 4,5 miliardy eur (asi 116 miliard Kč), ale jen v případě, že automobilku získá nový vlastník, jímž mělo být konsorcium kanadské společnosti Magna a ruské banky Sberbank. Německo chtělo podporou zachránit několik tisíc pracovních míst, při změně postoje GM však změnila postoj i německá vláda.