Rozsáhlá přestavba 160 kilometrů dálnice D1 by měla zahrnovat úsek od Mirošovic na Benešovsku (zhruba 21. km) až po Kývalku u Brna (exit 182). Ředitelství silnic a dálnic náklady na rekonstrukci odhaduje kolem 18 miliard korun. Suma by měla být vynaložena v průběhu deseti let, tedy zhruba 1,8 miliardy korun ročně. Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka ČTK řekl, že na příští rok je zatím vyčleněno 800 milionů korun.

Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se hlavní tuzemská dopravní tepna rozšíří o zhruba jeden metr z každé strany nebo ve středním dělícím pásu tak, aby byla při rekonstrukci povrchu dálnice vždy zachována průjezdnost dvou jízdních pruhů dálnice v obou směrech.

O způsobu financování celé stavby zatím není rozhodnuto. Ministerstvo dopravy ústy svého šéfa Gustáva Slamečky zatím hovoří jak o konvenčním financování stavby, tak o možné spolupráci privátního a státního sektoru. tzv. PPP projektech. Podle něho může být oprava dálnice urychlena, pokud se podaří právě zapojit i privátní sektor.

ŘSD plánuje opravu dvou dvacetikilometrových úseků za rok. Stavbu zahájí v příštím roce, přičemž rekonstruovat začne nejprve nejhorší úseky dálnice. "Jako první se tak stavbaři vrhnou na část mezi Větrným Jeníkovem a Velkým Meziříčím.