Začátek letošní vánoční nákupní sezony ve Spojených státech sice do kamenných i online obchodů o víkendu přilákal více lidí než loni, průměrná útrata ale klesla. Zatímco loni činila 372,57 dolaru, letos to bylo 343,31 dolaru. Uvedla to americká Národní maloobchodní federace (NRF).

Zahájení předvánočních nákupů, které tradičně odstartovalo velké slevy o takzvaném černém pátku a jež mělo napovědět, jak je na tom americká ekonomika, tak přineslo smíšené výsledky.

Celkem od pátku do neděle obchody navštívilo 195 milionů nakupujících proti loňským 172 milionům. Při nakupování se podle všeho ale zaměřili jen na výrazně zlevněné zboží a nenechali se jím strhnout k větším nákupům. Celkové tržby za první víkend předvánoční nákupní sezony tak oproti loňsku podle odhadů vzrostly jen nepatrně o 0,2 miliardy na 41,2 miliardy dolarů.

"Zákazníci tento víkend ukázali, že jsou ochotni otevřít své peněženky kvůli výhodným koupím, když se vydali využít velké slevy na méně drahých položkách, jako jsou třeba hračky," řekla prezidentka NRF Tracy Mullinová. Obchodníci, které podle ní povzbudil počet nakupujících, se tak podle ní budou tomuto trendu muset přizpůsobit a nabídnout před Vánoci další slevy.


Černý pátek se v USA tradičně nese ve znamení největších slev v obchodech za celý rok. Letos obchodníci kromě hraček lákali například na výhodné navigace či LCD televize. Své slevy řada z nich neobvykle inzerovala dlouho dopředu, aby povzbudila spotřebitele k nákupům. Zájemci o nejvýhodnější položky si v pátek museli přivstat, jednotlivé obchody tohoto zboží na skladě měli často jen několik kusů.

 

Po černém pátku přichází kybernetické pondělí

Ani letos tlačenice v obchodech, které loni v jednom případě dokonce skončily tragicky, Američany neodradily. V brzkých ranních hodinách se nakupovat vydala téměř třetina zákazníků, a to 31,2 procenta. V roce 2008 jejich podíl činil 23,3 procenta. "Když je na tom ekonomika dobře, mohou mít lidé tendenci na černý pátek dát přednost delšímu spánku. Vysoká nezaměstnanost a důraz na cenu ale spotřebitele přiměl přijít do obchodů brzy v očekávání nejvýhodnějších nákupů," podotkl Phil Rist z výzkumné firmy BIGResearch.

Další slevy na Američany čekají již nyní, o takzvaném kybernetickém pondělí, kdy své akce představí internetoví obchodníci. Společnost BIGResearch očekává, že toto kolo slev přiláká kolem 100 milionů zákazníků. Již o víkendu přitom nakupovala online více než čtvrtina zákazníků. Téměř polovinu jich pak přilákaly velké obchodní domy.

Speciální slevy na kybernetické pondělí chystá téměř devět z deseti internetových obchodníků, což je mírně více než loni. Naprostá většina lidí přitom bude na rozdíl od minulosti nakupovat z domova, a ne z práce. Podle firmy BIGResearch za to může stále větší podíl domácností s vysokorychlostním připojení k internetu. Výjimkou ale nebudou ani nákupy prostřednictvím takzvaných chytrých telefonů, jako jsou populární přístroje iPhone či Blackberry.