Odbory nošovické automobilky Hyundai do pondělí předloží vedení firmy své požadavky. Zaměstnanci jsou nespokojeni především s množstvím přesčasů. Na pátečním dopoledním jednání se na tom shodli zástupci vedení firmy a odborů. Informoval o tom po jednání mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Petr Vaněk.

Šéf odborů Radek Kuchař však doplnil, že i po jednání s vedením jsou rozhodnuti vyhlásit v pondělí stávkovou pohotovost. "Zatím nic nenasvědčuje tomu, že bychom stávkovou pohotovost nevyhlásili. Vedení mělo dost času, aby s námi začalo vyjednávat. Ještě uvidíme, jak se k tomu postaví, a co předloží v pondělí," uvedl Kuchař. Podle něho výbor základní odborové organizace trvá na vyhlášení stávkové pohotovosti.

Předseda nejsilnějšího odborového svazu Kovo Josef Středula ČTK potvrdil, že nespokojeni jsou také zaměstnanci v dodavatelských firmách automobilky. Například se jedná o firmu Dymos Czech Republic. Ta pro Hyundai vyrábí automobilová sedadla. V ní měla údajně ve čtvrtek odpoledne stávkovat zhruba stovka lidí. "Vím i o další subdodavatelské firmě, ale nechci ji jmenovat. V ní totiž probíhají jednání," uvedl Středula. Firma má rovněž jihokorejského majitele.

Podle mluvčího automobilky Hyundai bylo cílem zhruba hodinové schůzky s odboráři zahájení debaty nad současnou situací. "Vzhledem k tomu, že středeční přerušení práce neorganizovaly ani odbory, ani zaměstnanecká rada, dohodli se účastníci dnešního jednání, že odborová organizace do pondělí zformuluje a předloží své požadavky. A to i se zapracováním požadavků nespokojených zaměstnanců, kteří ve středu přerušili práci," sdělil ČTK Vaněk.

Nekomunikativní vedení

Podle odborářů nošovické automobilky Hyundai s nimi do pátku odmítalo vedení společnosti jednat, proto během čtvrtka avizovali záměr vyhlásit stávkovou pohotovost.

Podle odborů existuje již delší čas pro vyhlášení stávkové pohotovosti několik důvodů. "Zejména přesčasy jsou neúnosné, i když momentálně se nic neporušuje, kromě toho, že nejsou projednané s odborovou organizací," uvedl dříve Kuchař.

Podle něj vedení automobilky nepřistupuje na žádné požadavky, které by zlepšily pracovní podmínky. "Tak, aby práci zaměstnancům jakýmkoliv způsobem zpříjemnili, nebo nadstandardně je ohodnotili, když se Hyundai žádná krize netýká," podotkl odborář.

Prostor pro kompromis

Podle mluvčího Hyundai musí vedení automobilky nejdříve zanalyzovat, co by případně z požadavků zaměstnanců a odborů mohlo splnit. Podle Vaňka musí firma nyní plnit požadavky na dodávky automobilů, proto musí najít řešení, které je přijatelné pro všechny strany.

"Všichni musejí ze svých vyhraněných stanovisek ustoupit, aby byl prostor pro kompromis. Požadavky jsou natolik rozsáhlé, natolik hluboce systémové, že na to jednání se musí obě strany dobře připravit ve smyslu nasbírání všech informací. Není možné vést nějakou nezávaznou debatu," uvedl Vaněk.

Zatím není schopen odhadnout, jak hodně bude firma ochotná splnit požadavky zaměstnanců. "Zatím nevíme, co všechno oficiálně předloží. Nejsme však rodinná pekárna o pěti zaměstnancích. To jsou věci, které se týkají 2000 lidí a také na nás navázaných subdodavatelů," podotkl Vaněk.

V automobilce Hyundai se do středeční spontánní hodinové stávky, která nebyla organizována odbory podle zákona, zapojilo přibližně 400 zaměstnanců. Na hodinu přerušili práci v montovně. Protestovali proti špatným pracovním podmínkám, zejména proti nařizovaným dvouhodinovým přesčasům. Někteří zaměstnanci na webu odborů také uvedli jako důvod stávky porušování zákoníku práce a šikanu na pracovišti.