Info

Asijké trhy nabývají čím dál větší důležitosti pro výrobce automobilů. Naposledy to potvrdil americký koncern General Motors (GM), který v pátek oznámil že vytvoří s čínským partnerem SAIC společný podnik pro výrobu a prodej automobilů v Indii. GM dodala, že firmě SAIC přenechá jedno procento ve svém největším čínském společném podniku Shanghai General Motors. SAIC tak bude mít v tomto podniku většinový 51procentní podíl.

"Obě společnosti cítily, že je správný čas k prohloubení spolupráce za hranicemi Číny," uvedl šéf mezinárodních aktivit GM Nick Reilly. "Firmy SAIC a GM mají silnou pozici k tomu, aby uvedly mimo Čínu konkurenceschopné produkty, které uspokojí požadavky spotřebitelů v Indii i na dalších trzích s velkým potenciálem," dodal předseda SAIC Chu Mao-jüan.

GM se na indickém trhu podle agentury AP zatím příliš neprosadila. "SAIC je dobrým partnerem. Mohou dodat finanční sílu," uvedl analytik Deepesh Rathore ze společnosti IHS Global Insight.

Analytik John Bonnell z firmy JD Power & Associates upozornil, že rozhodnutí GM postoupit kontrolu v Shanghai General Motors a sdílet přístup na rychle rostoucí indický trh je známkou potíží při shánění financí. "Jedinou motivací by mohly být peníze, oni peníze potřebují," prohlásil.

Dosavadní spolupráce GM a SAIC představuje jedno z nejúspěšnějších partnerství mezi místními a zahraničními automobilkami v Číně. "Zdá se mi, že postavení SAIC v této spolupráci zjevně roste," uvedl analytik Čchin Sü-wen ze společnosti Orient Securities.

Suzuki prodá GM podíl ve společném podniku v Kanadě

Společnost GM v pátek rovněž oznámila, že koupí od japonské Suzuki Motor podíl ve společném podniku v Kanadě. Získá tak nad podnikem plnou kontrolu. GM se po odchodu Suzuki ocitne bez japonského výrobního partnera poté, co již dříve ukončila společný podnik s japonskou společností Toyota Motor na výrobu automobilů v americké Kalifornii. Hodnota transakce nebyla zveřejněna.

Společný podnik s názvem CAMI Automotive zahájil výrobu v roce 1989 a jeho kapacita činí 250.000 vozů ročně. GM se po odchodu Suzuki ocitne bez japonského výrobního partnera. Firma již v letošním roce ukončila společný podnik s japonskou společností Toyota Motor na výrobu automobilů v americké Kalifornii, napsala agentura AP.

GM před několika měsíci opustila bankrotový režim s tím, že se v rámci rozsáhlé restrukturalizace zahrnující prodej některých značek přemění v menší podnik, jenž by měl pružněji reagovat na požadavky zákazníků. Většinovým majitelem "nové GM" je americká vláda, která poskytla na záchranu podniku nejvíce peněz.

Generální ředitel GM Fritz Henderson tento týden odstoupil z funkce. Podle zdroje agentury Reuters obeznámeného se situací tak vyhověl žádosti správní rady podniku, která chce pod novým vedením urychlit restrukturalizaci.