Řidiči osobních aut ve Varšavě si v příštích letech budou pravděpodobně muset zvyknout na to, že doby, kdy do centra vjížděli zadarmo, jsou pryč. Radnice plánuje zavedení mýtného, aby středu města ulevila od dopravních zácp a zlepšila stav ovzduší. Chystá také zavedení dalších jízdních pruhů, v nichž budou mít přednost autobusy městské hromadné dopravy.
Až po volbách
Zavedení mýtného předvídá strategie rozvoje Varšavy do roku 2015, kterou už schválili radní. Poplatek za vjezd do centra by činil maximálně deset zlotých (asi 63,3 koruny). Ale jak upozornil deník Rzeczpospolita, motoristé určitě nezačnou platit do voleb nástupce nynější starostky Varšavy Hanny Gronkiewiczové-Waltzové, které se budou konat koncem příštího roku. Podle ní je zavedení mýtného "blízkou perspektivou", ale nejdřív musí vzniknout druhá trasa metra, další most přes Vislu a síť záchytných parkovišť P+R. Vlaky na druhé trase metra, která spojí oba břehy Visly, mají vyjet na přelomu roku 2013 a 2014. Pokud by Gronkiewiczová-Waltzová byla starostkou zvolena znovu, byl by vhodnou dobou pro zavedení poplatků za vjezd do centra města konec jejího druhého volebního období, říkají odborníci. Varšavský starosta je volen na čtyři roky.
O mýtném v centru města uvažuje také česká metropole, jeho zavedení se ale oddaluje. Podle posledních informací by se za vjezd do vnitřního pražského okruhu mělo platit 120 korun od roku 2015. Zatím ale není mimo jiné jasné, zda by stačilo, aby řidiči sáhli do peněženky při opakovaných přejezdech centra pouze jednou za den, nebo zda by museli platit pokaždé. Za vjezd do středu města se platí v Londýně, Stockholmu, Oslu nebo v Milánu.
Bude-li velká zima, jižní okruh kolem Prahy se podaří dokončit až v září - čtěte ZDE
Už od poloviny příštího roku by ve Varšavě na hlavních tazích měly přibýt pruhy vyhrazené pro autobusy městské hromadné dopravy. Nyní jich je kolem 30 kilometrů, ten nejdelší funguje teprve od konce září. Radnice ale udělala ústupek a na sedmikilometrový úsek povolila vjezd taxíkům a autobusům soukromých společností převážejících lidi z okolí Varšavy do hlavního města. Výjimkou není ani to, že po nich jezdí neukáznění řidiči osobních aut, za což jim hrozí pokuta.
Každý den jezdí prostředky městské hromadné dopravy podle Varšavského barometru z letošního září 47 procent obyvatel polského hlavního města, více než čtvrtina se spoléhá na vlastní auto, šest procent jezdí na kole.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist