Čína se rozhodla zvýšit daň na nákup malých automobilů na 7,5 procenta ze současných pěti procent. Oznámil to ve středu čínský kabinet. Peking tak brzdí vládní stimuly, které letos vedly k výraznému růstu prodeje osobních automobilů.

Podle agentury Reuters by opatření mohlo vést ke zpomalení prudkého růstu prodeje automobilů v zemi, neboť daň se týká vozů s objemem motoru do 1,6 litru, kterých se prodává v Číně nejvíce.

Peking v rámci stimulace trhu zasaženého dopadem globální hospodářské krize snížila daň v loňském roce na pět procent z původních deseti procent, aby podpořila poptávku po automobilech. To se vládě podařilo. Již počátkem tohoto roku začala Čína překonávat klesající americký trh.

Odbyt aut bude pokračovat

Za prvních 11 měsíců se zde prodalo 9,2 milionu osobních vozů, o 50 procent více než ve stejném období loňského roku. Jen v listopadu se prodej osobních automobilů v zemi meziročně zdvojnásobil na 1,04 milionu vozů. Očekává se, že v celém letošním roce odbyt na největším automobilovém trhu světa stoupne o zhruba 50 procent.

Celkový prodej včetně užitkových vozů a autobusů v listopadu vzrostl o 96 procent na 1,34 milionu a za prvních 11 měsíců překročil 12 milionů. V USA se naproti tomu prodalo za období od ledna do října jen 8,6 milionu osobních a užitkových vozů.
Přední světové automobilky se nyní snaží expanzí v Číně kompenzovat pokles prodeje na rozvinutých trzích.

Čínská vláda podpořila automobilový trh nákupními pobídkami, které skončí na konci tohoto roku. Analytici proto příští rok čekají zřetelné zvolnění růstu. Na druhé straně se však předpokládá, že Peking bude pokračovat ve snaze podporovat celkovou domácí poptávku, což by mělo odbyt aut v zemi dále výrazně zvyšovat.

Pozitivní zprávou může být, že se Peking i nadále bude snažit podpořit domácí spotřebu, včetně automobilového průmyslu.