Prodej americké automobilky Chrysler se ve Spojených státech v loňském roce poprvé za téměř 50 let propadl pod milion vozů. Výrazný pokles vykázal rovněž domácí rival Ford Motor. Údaje o prodeji ve Spojených státech by měly postupně zveřejňovat také další automobilky.

Prodej Chrysleru se loni propadl o 36 procent na 931 402 vozů. Pod hranici milionu vozů se tak dostal poprvé od roku 1962. Prodej Fordu loni klesl o 15 procent na 1,616 milionu vozů, v samotném prosinci však vyskočil o třetinu. Firma navíc upozornila, že loni poprvé od roku 1995 zvýšila svůj podíl na domácím trhu.

Podle agentury Reuters se předpokládá, že celkový prodej automobilů v USA se v loňském roce snížil na zhruba 10,3 z předloňských 13,2 milionu vozů. Celosvětová poptávka po automobilech je nyní pod tlakem, protože světová finanční krize zpomalila ekonomiku, ztížila přístup k úvěrům a snížila spotřebitelskou důvěru.

Ford odolává současné krizi v automobilovém průmyslu lépe než domácí konkurenti General Motors a Chrysler, kteří museli požádat o státní pomoc a po určitou dobu využívat bankrotovou ochranu před věřiteli. Chrysler loni vytvořil alianci s italským konkurentem Fiat. Ten nyní v Chrysleru vlastní pětinový podíl a ovládá rovněž jeho vedení.