Dráhy chtějí v příštích letech zmodernizovat více než 1000 vagonů pro osobní dopravu, jen v roce 2010 čeká omlazovací kůra na zhruba 150 vozů, což bude dráhy stát přes miliardu korun. "Revitalizace vozů je nejrychlejší a nejméně nákladný postup, jak zlepšit kulturu cestování,“ uvedl náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek.

V současné době se tak připravují výběrová řízení na revitalizaci interiéru pro vnitrostátní rychlíky i na modernizaci vozů pro vlaky EuroCity a interCity. Výběrová řízení budou vyhlášena do jara letošního roku a s modernizací se má začít v průběhu roku.

Revitalizací nebo modernizací tak může v příštích třech až čtyřech letech postupně projít přes tisíc osobních vozů Českých drah. Jen letos do ní bude investováno přes miliardu korun. „Půjde především o přečalounění sedáků, výměnu koženky za příjemnější textilní potahy, výměnu podlah, opravu oken a WC nebo obnovu vnitřních stěn,“ dodal Blažek.

Projekt byl přitom odstartován již před rokem 2009, ale teprve loni dostal jasnější pravidla a vozy začaly dostávat vzhled vnitřního prostoru v souladu s korporátním designem. V loňském roce prošlo revitalizací 22 vozů 1. třídy a několik vagónů 2. třídy.

Pro EuroCity a InterCity klimatizace

Dráhy chtějí poslat do modernizace ještě letos 58 vozů určených pro mezistátní a vnitrostátní vlaky EuroCity a interCity. "Z pohledu cestujícího je největším přínosem dosazení klimatizace nebo zcela nového WC včetně uzavřeného systému a úpravy vodního systému. Vozy dostanou také moderní audiovizuální systém pro informování cestujících,“ řekl Blažek.

S modernizovanými vagóny se tak setkají cestující například na tratích z Prahy do Ostravy nebo z Prahy do Brna a dále na Slovensko nebo do Rakouska. Tento stupeň modernizace počítá podle rozsahu úprav a typu vozů s náklady od 3 do 15 milionů Kč na jeden vagón.

"Vedle vozů pro mezistátní vlaky a spoje interCity projdou podobnou „omlazovací kůrou“ i velké osobní vagóny pro motorové rychlíky a osobní vlaky,“ upozornil Blažek. "Tyto vagóny dostanou nové nástupní dveře ovládané tlačítky a za jízdy blokované proti otevření, nový interiér s pohodlnějšími, látkou potaženými sedačkami, přestavěn bude systém WC a dosazen bude audiovizuální informační systém. Na rozdíl od expresních vagónů ale nebudou osazeny klimatizací,“ doplnil.

Takhle budou vypadat modernizované vagóny