V Česku se loni vyrobil rekordní počet aut, když z výrobních linek tuzemských automobilek sjelo téměř 970 tisíc vozů. Je to zhruba o tři procenta více než v roce 2008. Letos čeká Sdružení automobilového průmyslu, které statistiku zveřejnilo, produkci na zhruba stejné úrovni. Věří totiž, že loňský stimul v podobě šrotovného letos vyrovná oživující poptávka.
Stejně jako Evropa se i Česko svezlo na zvýšeném odbytu, kterému pomohla právě "živá voda" v podobě šrotovného. To zavedlo 12 evropských států. Česko však mezi nimi chybělo, i když poslanci zákon o šrotovném na podzim přijali. Premiér Jan Fischer však jednoznačně prohlásil, že za jeho vlády šrotovné ve výši 30 tisíc korun za auto v Česku zavedeno nebude. Stát by totiž program v době obřího schodku rozpočtu přišel na dalších 2,4 miliardy korun.
Další nejnovější statistika ukazuje, že loni si Češi koupili 181 tisíc aut, což je ale proti loňsku o 11 procent méně. Každé čtvrté osobní auto, které se loni nově registrovalo v Česku, mělo ve znaku okřídlený šíp mladoboleslavské továrny Škoda Auto. Škodovka tak i nadále českému trhu dominuje, přestože padesát tisíc aut, které v zemi prodala, je meziročně o 14 procent méně.
Díky zhoršující se ekonomické situaci kupujících a snaze automobilek udržet poptávku na přijatelné úrovni ceny nových aut loni klesaly. Výhlídky jsou však pro klienty i nadále příznivé, když by ceny měly klesat i letos. Poptávka po autech je totiž tak nízká, že producentům a prodejcům, kteří na sebe potřebují v sílící konkurenci upozornit, ani nic jiného nezbývá.
Jaký bude rok 2010 pro autoprůmysl u nás i ve světě? Jak se automobilky vyrovnají s poptávkou, kterou již nepotáhnou vládní stimuly v podobě šrotovného? Mělo by být šrotovné zavedeno v Česku?
Na tyto i další otázky odpovídala Petra Šafková z automobilové expertní skupiny Pricewaterhouse Coopers.