Českým drahám loni údajně zmizelo z účetnictví zhruba osm miliard korun, které jim zaplatil stát za majetek převedený na Správu železniční dopravní cesty. Uvedl to na tiskové konferenci odborový předák Jaromír Dušek. Dráhy to odmítají, prostředky podle mluvčího Petra Šťáhlavského vynaložily na nákup železničních vozů.

Podle bývalého předsedy dozorčí rady drah a náměstka ministra dopravy Zdeňka Žáka nebylo vedení ČD na začátku minulého roku schopné vysvětlit, kam se peníze poděly. Dozorčí rada přitom k jejich čerpání musela dát souhlas. Žáka tehdejší ministr dopravy Petr Bendl loni v dubnu po třech měsících odvolal z funkce pro ztrátu důvěry.


"Není nikde doložitelné, že byly tyto prostředky věrohodně a se souhlasem dozorčí rady využity," dodal Dušek, který v dozorčí radě do konce roku 2008 seděl. Na začátku roku 2009 přitom vedení drah žádalo od státu dotace na dofinancování osobní železniční dopravy a kvůli nedostatku financí následně zrušilo část spojů.

České dráhy dostaly za převedení části majetku na Správu železniční dopravní cesty celkem 11,8 miliardy korun. Podle Šťáhlavského podnik použil asi dvě miliardy na úhradu ztráty ze zajišťování dopravní obslužnosti krajů, 1,7 miliardy vrátil SŽDC v rámci úhrady závazků a 8,1 miliardy použil na nákup nových železničních vozidel.


"Pan Dušek dnes nepravdivě nařknul České dráhy ze ztráty osmi miliard korun za prodej části podniku Správě železniční dopravní cesty. Tyto prostředky byly využity k nákupu vlaků a díky nim se v roce 2008 a 2009 podařilo zajistit rekordní investice schválené dozorčí radou společnosti," uvedl Šťáhlavský.

Dráhy z prostředků za prodej majetku použily v roce 2008 na investice do nových vozů 4,5 miliardy Kč a loni 3,6 miliardy. Peníze šly například na nákup příměstských jednotek řady 471, nových soupravy řad 814 a řídících vozů 954 a rekonstrukci osobních vozů řady 054. "Všechny prostředky byly řádně evidovány a řídící i dozorčí orgány i zástupci vlastníků byly přesně informovány o konkrétních výdajích," dodal mluvčí.