Prodej nových osobních automobilů v Evropě se v loňském roce snížil o 1,6 procenta na 14,48 milionu vozů. Ve druhém pololetí poptávka díky šrotovnému oživila po výrazném propadu v první polovině roku. Uvedlo to evropské sdružení výrobců automobilů ACEA. V samotném prosinci se prodej meziročně zvýšil o 16 procent na 1,074 milionu vozů.

V západní Evropě loni prodej stoupl o 0,5 procenta na 13,63 milionu vozů. V novějších členských zemích Evropské unie se naopak propadl o 26,6 procenta na 848.627 vozů. Výraznější nárůst v rámci těchto zemí loni zaznamenaly pouze Česká republika a Slovensko, napsalo sdružení na svých internetových stránkách.

Poptávka po automobilech byla těžce zasažena světovou hospodářskou a finanční krizí. Řada evropských zemí se proto rozhodla podpořit prodej zavedením šrotovného. Automobilky se však obávají, že po ukončení podpůrných programů poptávka opět klesne.


Francouzská automobilka Renault tento týden například uvedla, že v letošním roce očekává v důsledku ukončování programů šrotovného propad evropského automobilového trhu o osm až deset procent.

"Ze šrotovného těžili zejména velkosérioví výrobci jako Volkswagen, Renault a Fiat," uvedl podle internetového serveru BBC generální tajemník ACEA Ivan Hodač. "Rok 2010 bude pro tyto firmy mimořádně obtížný," dodal. Upozornil rovněž, že v Evropě se stále vyrábí příliš mnoho automobilů. "Nadměrnou kapacitu je zapotřebí řešit co nejdříve," prohlásil.


Také šéf italské automobilky Fiat Sergio Marchionne tento týden uvedl, že světový automobilový průmysl musí pro své přežití snížit výrobní kapacitu, a to zejména v Evropě. Dodal, že světové automobilky jsou schopny vyrobit 94 milionů osobních a nákladních vozů ročně, což je o 30 milionů více, než dokážou prodat.

V České republice se loni podle Svazu dovozců automobilů (SDA) prodej osobních automobilů zvýšil o 12,5 procenta na 161.659 vozů. Na Slovensku prodej stoupl o sedm procent na 74.717 aut.