Dlouho připravovaný plán Českých drah na nákup stovky ojetých vagonů ze zahraničí selhal. Ve výběrovém řízení se sešly dvě nabídky, ani jedna však nesplnila zákonné požadavky. Dráhy proto tendr zrušily. Oznámil to mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Předpokládaná hodnota celé transakce byla 1,7 miliardy korun.

Kromě nesplnění zákonných požadavků vedla k ukončení výběrového řízení i nespokojenost Českých drah s nabídkou. "V jednom případě šlo o vozy, které neodpovídaly požadovaným parametrům, v druhém případě nabídková cena podstatným způsobem překročila očekávání naší společnosti," uvedl Šťáhlavský.

Rekonstrukce vlastních rychlíků

O nákupu stovky zrekonstruovaných starších vozů se na dráze mluví nejméně dva roky. České dráhy původně chtěly dojednat akvizici přímo s dodavateli z Německa, z dohody nakonec sešlo údajně kvůli nesplnitelným podmínkám německé strany. Tendr podnik vypsal loni, přičemž jednou posunul termín uzávěrky přihlášek.

Po nezdaru s nákupem ojetých vagonů se dráhy chtějí nyní zaměřit na rekonstrukci vlastních starých rychlíkových vagonů. Firma chce v příštích třech až čtyřech letech zrekonstruovat přes 1000 velkých vagonů pro osobní dopravu, což je necelá polovina celkového stavu. Letos podnik investuje do obnovy vozů více než miliardu korun.

Zastaralé vozy patří k největším problémů drah. Jedny z nejstarších rychlíkových vagonů jezdí nyní z Prahy do Českých Budějovic a Hradce Králové. Škála závad je široká. Cestující zde například často trápí teplotní extrémy. Buď je v kupé přílišné horko a topení nejde regulovat, nebo naopak topení nefunguje vůbec. Výjimkou nejsou ani netěsná okna či nepoužitelné toalety.