Ministerstvo financí zaplatí firmě Industrial Advisors za audit, který má prověřit úroveň řízení a odměňování vrcholných manažerů v osmi největších společnostech s většinovým podílem státu, celkem 1,2 milionu korun.

 

V rozhovoru pro Rádio Česko to v pondělí uvedl jednatel Industrial Advisors a bývalý šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek. Již minulý týden Kulhánek uvedl v rozhovoru pro HN, že částka přesáhne něco přes milion korun. "Zdá se mi to velmi málo," dodal na dotaz, zda jde o obyvklou sazbu.

Audit, který má být hotov během několika týdnů a má zjistit, zda je možné ve společnostech používat německý model řízení, se bude týkat nejen vedení společností, ale také dozorčích rad.

Kontrola začala v Mero

Industrial Advisors se podle Kulhánka zatím blíže seznámilo s fungováním dozorčí rady společnosti Mero. Zatím jediným konkrétním doporučením, o němž se Kulhánek zmínil, je doporučení na snížení členů dozorčí rady Mero ze současných 12 na šest až devět.

Ministr financí Eduard Janota chce od Kulhánka i analýzu, zda v radách zastupují stát opravdu kompetentní lidé, a návrh, jak řešit zjištěné nedostatky. V Kulhánkem prověřované "top osmičce" chybí Česká pošta. Janota se na tom dohodl s ministrem vnitra Martinem Pecinou, důvody pro tuto výjimku však neuvedl. 

Na ČEZ si posvítíme více a sám Janota

 

Chystanou zásadní změnu v systému odměňování zástupců státu ve vedení firem se státním podílem oznámil Janota koncem loňského listopadu.

Věc zřejmě pohnula kupředu situace kolem nedávného odchodu manažerů Českých aerolinií, kteří si v čele s prezidentem Radomírem Lašákem mají odnést mnohamilionové odstupné, ačkoliv společnost očekává, že ztráta ke konci loňského roku bude více než tři miliardy Kč.

Janota se navíc chystá zato sám důkladně posvítit na elektrárenský ČEZ. "Zhruba do měsíce rozhodneme, zda tam navrhneme i změnu motivačního programu manažerů," potvrdil již dříve HN Janota.

Stát má většinový podíl ve zhruba dvacítce firem, vedle ČSA je to například Letiště Praha nebo energetická skupina ČEZ, ČEPS či Čepro.