Japonská automobilka Toyota Motor obdržela v Japonsku a Severní Americe desítky stížností na potíže s brzdami u nové verze hybridního automobilu Prius. Oznámila to dnes firma, která již nyní svolává k opravě miliony vozů kvůli problémům s plynovým pedálem. Dodala, že v Evropě problémy s brzdami nebyly hlášeny.

Automobilka uvedla, že první zprávy o stížnostech na brzdy obdržela od prodejců již koncem loňského roku a že tuto záležitost nyní vyšetřuje. Řidiči si podle firmy stěžují na nedostatečné brzdění vozů Prius při jízdě na hrbolatých či namrzlých silnicích, napsala agentura Reuters.

Americký Národní úřad pro bezpečnost v silniční dopravě (NHTSA) podle agentury AP obdržel kvůli brzdám modelu Prius zhruba stovku stížností, z nichž dvě zahrnovaly nehody vedoucí ke zranění. Japonské ministerstvo dopravy uvedlo, že dostalo 14 stížností.

Třetí verze modelu Prius je nyní nejprodávanějším automobilem v Japonsku. Toyota loni po celém světě prodala přes 400.000 vozů Prius třetí i druhé generace. V Evropě se zatím prodalo 29.000 vozů třetí generace, podle mluvčí evropské divize Toyoty se však žádné stížnosti neobjevily.

"Investoři se obávají, že nejnovější problém zahrnující model Prius by se mohl prohloubit. Tento problém by mohl znamenat větší pochybnosti ohledně kvality a bezpečnosti značky Toyota," uvedl analytik Kazuhiro Takahaši ze společnosti Daiwa Securities SMBC.

Vadný pedál plynu

Toyota nyní svolává 4,45 milionu vozů kvůli vadnému plynovému pedálu a 5,75 milionu vozů kvůli problémům s podlahovou krytinou, která může plynový pedál zablokovat. Tato opatření se však zčásti překrývají, takže je 2,1 milionu stejných vozů zahrnuto v obou z nich. Celkový počet svolávaných vozů tak činí 8,1 milionu.

Do servisů musejí auta vyrobená v kolínské TPCA. Až sto padesát tisíc aut vyrobených v Česku musí do servisu. Podobně rozsáhlé stahování vozů z provozu ještě Česko nezažilo. Kromě malých Toyot Aygo by si měli nechat svá auta prověřit i majitelé Peugeotů 107 a Citroënů C1, které se vyrábějí ve společném japonsko-francouzském podniku v Kolíně.

V Evropě se kvůli tomu žádná nehoda nestala, v Americe za posledních deset let stál zaseklý plynový pedál dokonce 19 lidí život.

Co dělat, když se zasekne plynový pedál

Pokud pedál nereaguje, je třeba sešlápnout spojku, zařadit neutrál, pomaleji či rychleji zastavit. Dále je třeba vypnout motor a zavolat asistenční služby.

Více čtěte v článku: Zablokoval se vám pedál? Hlavně klid!

Automobilka již v úterý oznámila, že už našla řešení problému plynového pedálu. Inženýři zjistili, že problém je v nadměrném tření u zařízení, které v plynovém pedálu zajišťuje odpor. Závadu napraví ocelová výztuha, kterou budou technici montovat k drhnoucímu pedálovému systému.

Opotřebení nebo vnější podmínky mohou časem vést k zadrhávání pedálu a ve vzácných případech i k jeho úplnému zaseknutí. Důkladné testy podle firmy ukázaly, že problém nadměrného tření byl přídavnou součástkou eliminován.

Toyota je nyní největší automobilkou na světě. Svou vedoucí pozici si firma vybudovala nabídkou bezpečných a spolehlivých automobilů za rozumnou cenu. Problémy s pedály však mají negativní dopad na její pověst výrobce kvalitních vozů a mohly by ji donutit ke snížení odhadu prodeje pro letošní rok.