Bleskový tendr ČD vyhrála Penta

České dráhy pronajmou své prostory na vybraných nádražích samoobsluhám Žabka, lékárnám Dr. Max a sázkovým kancelářím Fortuna, které patří finanční skupině Penta. Píše to Mladá fronta Dnes. Narychlo zadané výběrové řízení drah, kdy měli investoři napodání nabídek jen devět pracovních dnů, proběhlo na přelomu roku.

"Byla to aktivita vyvolaná firmami Penty, nikdo jiný se o tyto prostory nezajímal. Je to odměna za to, že byli aktivní," řekl novinám náměstek generálního ředitele ČD Milan Matzenauer. Cenu ani přesný počet prodejen, které na nádražích vzniknou, dráhy nezveřejnily. Podle MfD však nepůjde o velké číslo a dohromady bude obchodů, lékáren a sázkových kanceláří lehce přes deset.

České dráhy chtějí po státu dalších až pět miliard korun za převedení zbývajícího majetku na státní organizaci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Informoval o tom Český rozhlas 1 - Radiožurnál. Za převod nemovitostí a strojů na správu železnic už přitom dráhy předloni dostaly 12 miliard korun.

Dráhy ale tehdy nepřevedly všechen majetek. "V současné době dochází ještě k vymezování toho majetku, který by mohl být Správě železniční dopravní cesty prodán, a odhaduje se, že tento majetek by mohl být v objemu kolem tří až pěti miliard korun," řekl rozhlasu mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle ministerstva dopravy je vše podstatné již vyřešeno a zbylé pozemky a budovy za tři až pět miliard korun jsou už pouze "dočišťováním". "My do toho budeme muset promluvit, protože Správa železniční dopravní cesty v podstatě žádné svoje peníze nemá a v podstatě nemá ani nic, s čím by podnikala, čili by to pochopitelně znamenalo určitý nárok na státní rozpočet," řekl šéf odboru drah na ministerstvu dopravy Jan Fiedler.

Podle Radiožurnálu České dráhy v rámci 12 miliard korun prodaly správě železnic kromě pozemků a strojů také například dva klavíry, rekreační lodě, pračky, 12 cívkových magnetofonů za 77.000 korun i vodní plochy.

Transakce se stala tehdy předmětem kritiky především ze strany bývalého šéfa dozorčí rady ČD Zdeňka Žáka. Podle něj dráhy dostatečně neprokázaly, jak se získanými penězi naložily. Podnik tvrdí, že penězi pokryl ztrátu z provozu krajských vlaků a nakoupil nové vozy.

Převod majetku je součástí transformace české železnice. Správa železnic by měla zcela převzít péči o koleje a další infrastrukturu. S tím souvisí i plán na převedení například výpravčích pod SŽDC, České dráhy mají pouze provozovat vlaky.
Zatímco Česká republika se rozhodla pro radikální oddělení dopravce a správce, například v Německu všechny činnosti fungují v rámci jednoho holdingu Deutsche Bahn.

Podobně jako Češi postupovali i Slováci, aktuálně se však slovenská vláda rozhodla vrátit k německému modelu a firmy opět spojit. Češi tak zůstanou v Evropě ojedinělí, ačkoliv stoupenci německého modelu se najdou i ve vedení Českých drah.