Japonská automobilka Toyota zkoumá možné problémy s posilovačem řízení u svého světově nejprodávanějšího vozu Corolla. „Stížností byla necelá stovka a firma nyní věc prošetřuje,“ řekl šéf firemní divize kontroly kvality Šiniči Sasaki.

Krize Toyoty, která vznikla rozsáhlým svoláváním jejích vozů k opravám, by se tak mohla rozšířit.

Toyota již dříve oznámila problémy s brzdným systémem a nechtěným zrychlováním. To by mohlo mít údajně v USA na svědomí 34 životů. A na kontrolu šlo kvůli tomu v celém světě osm milionů vozů, z toho šest milionů v USA.

Letos v lednu Toyota přiznala i problémy s brzdným systémem hybridních vozů, jichž svolává do servisu na půl milionu.

Kongresmani chtějí vysvětlení

Americké vládní úřady zahájily vyšetřování, které má zjistit okolnosti svolávacích akcí. Výbor Sněmovny reprezentantů pro dohled a vládní reformu koná slyšení k problému závady plynového pedálu u vozů Toyoty příští středu 24. února a o den později si naplánoval podobné slyšení výbor pro energetiku a obchod.

Kongres si pozval k vysvětlení problémů i prezidenta největší světové automobilky Akio Tojodu. Ten ale prohlásil, že se slyšení nezúčastní. Za nejpovolanějšího vysvětlit tyto záležitosti označil šéfa americké divize Jošimiho Inabu. "Vysíláme na slyšení nejlepší lidi," řekl Tojoda.

Asi jsme příliš rychle expandovali

Akio Tojoda označil za možný zdroj nynějších problémů automobilky to, že zřejmě expandovala příliš rychle a kvůli tomu mohla zanedbat pečlivé zaučení zaměstnanců. „Rychlá expanze byla zčásti reakcí na to, že v minulých letech byla poptávka uměle zvyšována levnými úvěry a výhodným financováním nákupů,“ řekl Tojoda.

Automobilka tento měsíc v zájmu odstranění závad přerušila v řadě svých amerických závodů produkci na dva týdny a v úterý oznámila další pozastavení výroby. Rozsáhlé svolávací akce podkopaly pověst Toyoty jako výrobce bezpečných a spolehlivých automobilů.

Toyota není jediná automobilka s problémy. Téměř milion vozů, pro změnu kvůli opravám vadného airbagu, už svolala i Honda.