Letecká doprava v Praze dál poroste a rozšiřování kapacit se nevyhneme, říká analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka, který sektor letecké dopravy dlouhodobě sleduje.

HN: Jak se díváte na plánované rozšíření ruzyňského letiště?

Není úplně výhodné mít jednu dráhu, na které jedno letadlo vzlétá a druhé přistává. Dnes je trendem, aby letiště měla dvě nezávislé dráhy - jednu pro vzlety, druhou pro přistání. V Praze se zatím bohužel kříží.

HN: Nová dráha se ale nelíbí obyvatelům okolních obcí. Není cena za efektivnější letiště příliš vysoká?

To je věčný spor. Nechápu, proč se tolik stavělo v místech, o kterých se vědělo, že je nová ranvej ovlivní, nebo i v těch, které již byly v hlukových pásmech původní dráhy.

HN: Myslíte, že se investice devíti miliard do nové dráhy vyplatí?

Efekt je těžké odhadovat. Letiště bude investovat zhruba devítinásobek čistého zisku do nové dráhy, která jim bude sloužit desítky let. Dříve nebo později se nová dráha nebo nové letiště postavit musí a Ruzyně má zatím prostor pro další rozšiřování a je lepší dráhu postavit dříve, než se zastaví další pozemky, protože pak už by stavba nemusela být reálná. Není také důvod nesouhlasit se studií ekonomů Zámečníka a Sedláčka, podle níž rozšíření letiště ekonomice prospěje.

HN: Co když se jejich předpoklady o růstu počtu cestujících mýlí?

Může se stát, že se zbortí světová ekonomika a nikdo létat nebude nebo že budeme cestovat teleportací, ale nejpravděpodobnější je, že počet cestujících vytrvale poroste.

HN: Má ale stavba dráhy smysl i v momentě, kdy skupina Penta chystá letiště ve Vodochodech?

Konkurence nemusí nutně znamenat úbytek cestujících. Určitě se část nízkonákladových společností na Vodochody přesune. Ale automaticky to neznamená, že Ruzyni ubudou zákazníci a méně vydělá. Naopak se může stát atraktivnější pro lépe platící klasické dopravce, bude jim moci nabídnout více prostoru a lepší časy.