Koalice dopravních odborů dnes odložila ohlášenou pondělní stávku na čtvrtek 4. března. Odbory budou čekat na jednání sněmovny o novele zákona o DPH, kterou ve čtvrtek na popud odborářů schválila vláda. ČTK to řekl mluvčí federace strojvůdců Libor Poláček.

Odboráři tak nakonec vyhověli výzvě premiéra Jana Fischera, který je několikrát vyzval, aby od stávky ustoupili. Fischer považuje plánovanou stávku za krajní řešení. I z toho důvodu ve čtvrtek na mimořádném jednání kabinet schválil na jednání návrh novely zákona o DPH, která ruší ustanovení ohledně zaměstnaneckých výhod.

"My jsme vytvořili dostatečný časový prostor, aby příslušní zodpovědní činitele konali," vysvětluje předseda odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík s tím, že když dokázala vláda jednat v legislativní nouzi, tak senát i sněmovna mohou velice rychle reagovat a vyřešit ten problém. "Jde nám o to, aby se tím co nejdříve zabýval také senát," dodává. Zároveň vyvrací spekulace, že celá akce je zpolitizovaná.

Přesun na čtvrtek, o délce se teprve uvidí

Teď je řada na sněmovně, aby návrh co nejrychleji projednala, oznámili odboráři. Vláda zároveň požádala sněmovnu o vyhlášení "stavu legislativní nouze". Toto prohlášení však ještě ve čtvrtek odboráře neuspokojilo.

Až páteční dopolední intenzivní jednání odborových svazů vedlo k posunutí termínu stávky. Podle reportáže ČT však byla ve hře i další hrozba. Některým z odborářů se nelíbilo, že původně vyhlášená stávka bude trvat jen 4 hodiny a požadovali delší trvání.

Nyní jsou tedy na řadě poslanci, kteří by teoreticky měli požadované změny stihnout schválit. Podle výsledku jejich jednání se odboráři rozhodnou, co dál. "O rozsahu stávky rozhodneme na jednání ve středu 3. března," uvedla koalice v tiskovém prohlášení.

Odlišné postoje politických stran

Návrh, aby se benefity, například režijní jízdenky, zdaňovaly stejně jako do konce loňska, už stihla podat ve sněmovně sociální demokracie. ČSSD vložila návrh daňové úpravy do vládní novely zákona o veřejných zakázkách, kterou sněmovna odeslala do závěrečného čtení.

Kdy se může odehrát závěrečné hlasování o novele i o tomto návrhu, zatím jasné není. Poslanecká iniciativa by podle ČSSD mohla vzhledem legislativnímu procesu spadnout pod stůl.

Společný postup odborářů a sociálních demokratů odsoudily ODS i KDU-ČSL. Podle ODS vzbuzuje podezření, že stávka je od samého počátku politická a součást předvolebního boje.

ODS v reakci na odklad stávky uvedli, že pokud se uskuteční stávka v dopravě, strana novelu pravděpodobně nepodpoří, jak odbory požadují. Pokud se stávka konat nebude, jsou občanští demokraté o návrhu ochotni jednat, řekl šéf poslanců ODS Petr Tluchoř. Strana ale chce novelu projednat řádně a není podle ní důvod k vyhlášení stavu legislativní nouze.

Sociální demokraté to odmítají. Doba, kdy byly odbory převodovou pákou KSČ, už jsou dávno pryč, řekl novinářům místopředseda ČSSD Zdeněk Škromach. Zástupci ČSSD poukazují na to, že o řešení situace s benefity usilují už měsíc, obstrukce ODS ve sněmovně ale věc zablokovaly. "Pokud bude stávka, prvním viníkem je postoj a obstrukce ODS," řekl další místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka. Obstrukce jsou podle Škromacha rovněž formou stávky. ODS vydírá celou společnost, dodal.

ODS: Odpovědnost nese Paroubek

"Vyhrožování stávkou v dopravě pokládáme za nepřijatelné vydírání. ODS mu podléhat nechce a nebude," prohlásil Tluchoř. Odpovědnost za stávku a případné problémy, které by způsobila, leží podle Tluchoře na předsedovi sociálních demokratů Jiřím Paroubkovi.

"Vyzýváme Jiřího Paroubka, aby použil zdravý rozum a zabránil tomu, co s největší pravděpodobností sám vyvolal, nebo alespoň významně podporoval," řekl Tluchoř.

Vyšší zdanění zaměstnaneckých výhod, například režijních jízdenek, zavedla novela zákona o dani z přidané hodnoty. Odborům vadí, že daň se nově bude vypočítávat z tržní ceny, a nikoli z nižší zaměstnanecké. Nejhlasitěji protestují železničáři, kterým by nová pravidla zdražila režijní jízdné. Kromě jízdenek jde také o stravenky nebo firemní ubytovny.