Pražskému dopravnímu podniku bude podle předběžných výsledků hospodaření chybět zhruba 1,3 miliardy korun na pokrytí loňských provozních nákladů. Vyplývá to z materiálu, který dostali členové představenstva na svém posledním zasedání. Pokud se nezačne razantně šetřit, bude podle dokumentu obdobná částka chybět i letos. Vedení města tyto informace odmítá.

Metropole Dopravnímu podniku hlavního města Prahy (DPP) v loňském roce dala na provoz nejprve 7,2 miliardy korun, poté uvolnila dalších 900 milionů korun. Podle předběžných výsledků hospodaření ale podnik vykázal provozní náklady ve výši 9,4 miliardy korun, zhruba 1,3 miliardy korun mu tedy bude chybět. Výši ztráty v současné době ještě prověřují auditoři ze společnosti Deloitte.

"Výsledky roku 2009 dokončujeme, přesná čísla budou tento týden," řekl ČTK ekonomický ředitel DPP Martin Horák. Připustil ale, že by konečné výsledky mohly odpovídat odhadu, lišit se zřejmě budou v řádech jednotek milionů korun.

Podnik už o výši předpokládané ztráty informoval městskou organizaci Ropid, která v Praze a okolí plánuje veřejnou dopravu. Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala je odhad ztráty výrazně vyšší, než se čekalo, proto se o něm bude ještě jednat.

Vlastníkem DPP je hlavní město, vedení Prahy ale informace o ztrátě odmítá. Není tedy jasné, zda bude Praha ochotná uvolnit podniku další peníze. Radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) ČTK řekl, že zatím definitivní čísla neviděl. Primátor Pavel Bém (ODS) informace o výši ztráty označil za nepodložené. Oba jsou přitom členy představenstva podniku a materiál o výši ztráty měli dostat.

Na podzim hrozila stávka

Praha se s dopravním podnikem o výši provozní dotace přela už loni na podzim. Situace se tehdy vyhrotila tak, že zaměstnanci DPP nejen kvůli špatné finanční situaci podniku hrozili stávkou.

Podle materiálu z představenstva hrozí podobná situace i letos, kdy podnik na provoz obdrží 8,08 miliardy korun. DPP by tak měl oproti loňsku snížit náklady asi o 1,34 miliardy korun. To bude podle materiálu možné pouze v případě uskutečnění poměrně rozsáhlých úspor.

Podle dokumentu by se letos opět neměl řešit vnitřní dluh společnosti, měl by se omezit výkon MHD, podnik by měl šetřit náklady na materiál, energie a služby a měl by dále propouštět. Část zaměstnanců především z opraven už odešla na začátku roku, celkem by letos mělo podnik opustit asi 500 lidí. Část plánovaných úspor ve výši asi 309 milionů korun, která se týkala omezení MHD, ale byla po nesouhlasu městských částí i veřejnosti zrušena. Tyto prostředky tak mohou podniku před koncem roku chybět.

Provozní dotace na letošek nezohledňuje nárůst nákladů způsobený daňovými změnami, který bude činit asi 86,7 milionu korun, píše se v materiálu. Dokument rovněž upozorňuje na to, že podniku stále nebyly uhrazeny náklady, které měl v souvislosti s projektem opencard a o které se s Prahou přel.

V budoucnu chce DPP šetřit třeba tím, že zavede v metru turnikety. Omezí se tak počet černých pasažérů. Podnik tak chce uspořit 500 milionů ročně - turnikety ale budou stát 3,5 miliardy. Investice by se měla vrátit během pěti let.