Čínská vláda má velké plány s rozvojem železniční dopravy. Z Pekingu do Londýna vlakem za dva dny by tak brzy mohlo být realitou, pokud dojde podle plánů čínské vlády k prodloužení vysokorychlostních tratí železnici do dalších 17 zemí.

Cílem budování nových tratí v příštích deseti letech je především zajištění surovin pro čínské hospodářství. Vysokorychlostní železnice by měly směřovat především do asijských států, ale i dále do Evropy.

Podle deníku South China Morning Post by měly v následujících deseti letech vzniknout tři vysokorychlostní železniční sítě spojující Čínu s dalšími zeměmi.

První trasa povede z čínské provincie Chej-lung-ťiang na sever přes Mongolsko a Rusko do západní Evropy, patrně až do Británie.

Druhá plánovaná, západní trasa začíná v Urumči, metropoli čínské Ujgurské autonomní oblasti Sin-ťiang, a pokračuje přes střední Asii, včetně Kazachstánu, Uzbekistánu a Turkmenistánu, dále do Pákistánu, Íránu, Turecka a Německa.

Třetí trasa zahrnuje jihovýchodní Asii a vede z čínského Kchun-mingu v provincii Jün-nan do Vietnamu, Thajska, Malajsie, Singapuru, Barmy a Indie.

Konkurence letadlům

Podle internetových médií by vlaky, jejichž rychlost by měla přesahovat 320 kilometrů v hodině, mohly konkurovat letecké dopravě. Cílem Číny je ale především efektivnější doprava surovin pro rychle se rozvíjející ekonomiku. Za investice do rozvoje železnice v Barmě má již prý Čína například slíbené lithium, užívané k výrobě baterií.

"Naším cílem je, aby se tyto vlaky pohybovaly téměř tak rychle jako letadla," uvedl Wang Meng-šu, člen čínské strojírenské akademie a poradce čínských vnitrostátních vysokorychlostních železnic. 

Podle britského tisku je možné, že pasažéři nasednou v Londýně na vlak a za pouhé dva dny budou v Pekingu, který je vzdušnou cestou vzdálen 8 100 kilometrů. Doba letu mezi oběma metropolemi je deset hodin. Cestující pak budou moci pokračovat do Singapuru, vzdáleného 10 800 kilometrů, kam dorazí z Londýna za tři dny.

Peking uskutečňuje ambiciózní program rozvoje železniční dopravy s cílem rozšířit současnou železniční síť v délce 86 000 kilometrů na 120 000 kilometrů, z toho 12 000 má být vysokorychlostních. Již nyní je přitom čínská železniční síť druhá nejdelší na světě po Spojených státech.

Nejrychlejší vlaky jezdí v Číně

Čína má v současné době největší vysokorychlostní železniční síť na světě. Podle internetové encyklopedie Wikipedia její délka přesahuje 3 000 kilometrů. Nejrychlejší vlak světa, Harmony Express, dosahující rychlosti 400 kilometrů v hodině, jezdí od loňska mezi městy Wu-chan a Kanton.

Trať se budovala pomocí zahraničních technologií od roku 2005. První testy se uskutečnily počátkem prosince a dopadly úspěšně. V budoucnosti by měl nový rychlovlak spojit Kanton i s čínskou metropolí.

V souvislosti s otevřením první vysokorychlostní tratě čínské úřady oznámily, že na rozvoj železnice chtějí vydat do roku 2012 asi 300 miliard dolarů.