Senát hladce schválil zmírnění podmínek přidělování bezplatných emisních povolenek pro výrobce elektřiny a nově také tepla. Novela, kterou nyní dostane k podpisu prezident Václav Klaus, má současně kvůli evropské směrnici uložit leteckým dopravcům, aby od roku 2012 nakupovali emisní povolenky na skleníkové plyny způsobené jejich letadly. Schválení podpořilo 54 z 63 přítomných senátorů.

Zmírnění pravidel pro přidělování povolenek původně navrhoval Senát v samostatné novele. Poslanci ale její obsah minulý týden přes odpor Strany zelených začlenili do vládní novely, která se týkala jen leteckých přepravců.

Novela prodlužuje termíny pro investice do modernizace výroby, které jsou podmínkou pro získání povolenek zdarma. Ruší podmínku proinvestování poloviny hodnoty projektu do konce roku 2011. Nově by výrobci museli alespoň jeden projekt zahájit nejpozději v roce 2013 a vše dokončit nejpozději v roce 2019. Úprava navazuje na loni přijaté přidělování části povolenek zdarma, k výrobcům elektřiny přidává teplárny. Jinak by tak producenti tepla a chladu museli všechny povolenky kupovat v aukcích, což by se podle nich promítlo do vyšších cen tepla.


Povinnost nakupovat emisní povolenky se má týkat všech leteckých dopravců, jejichž letouny přistávají nebo odlétají z letišť na území Evropské unie. Dopravci již dříve uvedli, že to povede ke zvýšení jejich nákladů. Podle ministerstva životního prostředí ale budou dopravci dostávat do roku 2020 zdarma 85 procent povolenek, nakupovat budou jen 15 procent.

Účelem této části novely je stabilizace emisí z letecké dopravy na úrovni průměru emisí z let 2004 až 2006. Tyto emise totiž od roku 1990 do roku 2004 vzrostly v zemích EU o 87 procent. Návrh počítá s tím, že za dva roky budou moci letečtí provozovatelé získat povolenky na 97 procent emisí průměrně vypuštěných za rok mezi lety 2004 a 2006. Mezi lety 2013 a 2020 bude množství povolenek sníženo na 95 procent.