Britská letecká společnost British Airways a španělská Iberia podepsaly dlouho očekávanou dohodu o fúzi. Spojením vzniknou druhé největší aerolinky v Evropě podle počtu cestujících na kilometr s tržní hodnotou 7,8 miliardy USD (147,7 miliardy Kč).

 

"Podmínky smlouvy o fúzi jsou v souladu s memorandem o porozumění podepsaném oběma společnostmi v listopadu," uvedly aerolinky ve společném prohlášení. Poslední kroky spojení mají být dokončeny do závěru letošního roku, obě společnosti budou i nadále létat pod svojí značkou.

Nová skupina bude se 408 letadly létat do 200 destinací po celém světě. Silné postavení bude mít hlavně na linkách mezi Evropou a Severní Amerikou, Iberia je také lídrem trhu v letech mezi Evropou a Latinskou Amerikou, kde jí patří pětinový podíl. Ročně obě společnosti přepraví přes 61,5 milionu cestujících a jejich příjmy se mají pohybovat kolem 20 miliard USD. Postavení nové společnosti by mohla dále podpořit plánovaná aliance s American Airlines.

Spojením mají firmy ušetřit ročně 400 milionů eur (asi 10,1 miliardy Kč). 

 

Akcionáři British Airways budou vlastnit v nové skupině podíl 55 procent a akcionáři Iberie 45 procent. Sídlo firmy bude v Londýně.

British Airways převzetím Iberie napodobily konkurenční společnosti Lufthansa a Air France. Ty v poslední době rovněž uskutečnily několik akvizic menších aerolinek. Fúze rovněž umožní oběma ztrátovým firmám lépe se vyrovnat s globálním poklesem letecké přepravy a posílí jejich pozici v boji proti větším konkurentům a nízkonákladovým firmám, jako je irský Ryanair.

Obě firmy začaly o spojení jednat v červenci 2008. Dohodu ještě musí schválit Evropská komise a akcionáři obou společností, kteří o ní mají hlasovat v listopadu. 

O velké fúzi se jedná i v USA

O možné fúzi se hovoří i za oceánem, kde by v případě spojení U.S. Airways a United Airlines taky vznikla tamní druhá největší letecká společnost.

Jednání podle jednoho ze zdrojů začala zhruba před dvěma týdny a dalších několik týdnů budou ještě trvat. Mohou však skončit i bez dohody. Mluvčí aerolinek se ke zprávě odmítli vyjádřit s tím, že spekulace nekomentují. Ředitelé obou společností se však již v minulosti několikrát vyjádřili, že mají o případné spojení s jinou společností zájem.

Obě společnosti již jednaly o možné spolupráci i v minulosti a v roce 2008 byly blízko fúze. Nakonec však jednání ukončily bez dohody. Další spolupráci v budoucnosti však tehdy nevyloučily.

Analytici v minulosti upozorňovali, že spojení by se nemuselo líbit antimonopolnímu úřadu, kvůli silnému postavení firem na východním pobřeží, zvláště u letů z Washingtonu. Překážkou rovněž mohou být odbory.

Podle počtu přepravených cestujících by spojené aerolinky zůstaly jen těsně za společností Delta Air Lines, která se stala největší leteckou společností na světě po převzetí Northwest. Zatím není jasné, jaké jméno by nová firma měla nebo kdo by jí řídil.