Výroba osobních a lehkých užitkových automobilů v Česku v prvním čtvrtletí stoupla meziročně o 29,6 procenta na 265.985 vozů. Nejvíce vyrobila Škoda Auto, které stoupla produkce o 37,6 procenta na 134.853 aut. Informovalo o tom Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

"Nárůst je dán zvýšením produkce u všech výrobců osobních automobilů. Nutno však uvést, že v 1. čtvrtletí roku 2009 byla výroba ve Škoda Auto výrazně ovlivněna nižší poptávkou a ve firmě Hyundai Nošovice docházelo k postupnému náběhu výroby," uvedl ředitel sdružení Antonín Šípek.

„Vcelku výrazný meziroční růst není překvapením, když si uvědomíme, že první loňský kvartál vrcholila ekonomická krize a automobilky teprve s nadějí čekaly a pomoc v podobě šrotovného. Letos již tato podpora nejspíš nepřijde, a tak produkce odvětví bude velmi záležet na tom, jak se zejména západoevropské konomiky budou zvedat ode dna a lidé a firmy budou chtít kupovat nová auta," poznamenal v reakci na čísla SAP  Jiří Zouhar, vedoucí expertní automobilové skupiny PricewaterhouseCoopers (PwC).

Výroba v kolínské TPCA se v prvním čtvrtletí zvýšila o dvě procenta na 89.132 aut, v Hyundai pak vzrostla o 110 procent na 42.000 vozů.

Produkce nákladních aut se zvýšila o 19,4 procenta na 302 vozů. Z toho 111 vyrobila letňanská Avia, která zaznamenala meziroční nárůst o 208 procent. Tatra naopak snížila výrobu o 12 procent na 191 vozů. Výroba přípojných vozidel kvůli přetrvávajícím dopadům krize klesla o třetinu na 154 kusů.

Výrobci autobusů ohlásili celkový pokles o polovinu na 459 vozidel. Pokles zasáhl všechny tuzemské firmy, tedy Iveco, SOR Libchavy, Tedom a KH motor Centrum, a pohyboval se v rozmezí od 40 do 60 procent. Kategorie motocyklů zaznamenala pokles o 43 procent na 140 vyrobených strojů od týnecké Jawy.

"Za celý letošní rok očekáváme v Česku přibližně 1% pokles výroby automobilů, v příštím roce by již ekonomické oživení mohlo pomoci ke zhruba 7% růstu. V roce 2012 by mohl český automobilový průmysl překonat magickou hranici jednoho milionu vyrobených osobních automobilů," dodal Zouhar.

Podle něj se v odvětví projeví nárůst cen oceli, které anoncovali hlavní exportéři. Dalším tlakem také budou přísnější ekologické limity. "V důsledku toho musí automobilky výdaje na výzkum a vývoj udržet, ne-li zvýšit,“ říká Zouhar.