Celkové tržby tuzemských firem v automobilovém průmyslu loni klesly o 14 procent na 606 miliard korun. Výroba vozidel všech kategorií dohromady naopak stoupla o téměř tři procenta na 1,002 milionu vozů. Oznámilo to v pátek Sdružení automobilového průmyslu na tiskové konferenci při zahájení veletrhu Autosalon&Autotec.

Tržby v autoprůmyslu tvořily 18,8 procenta celkových průmyslových tržeb v ČR. Export automobilek a výrobců dílů se loni snížil o 11 procent na 475 miliardy korun. To je 22 procent celkového exportu České republiky. Automobilky, které jsou členy sdružení, loni vykázaly pokles tržeb o 14,7 procenta na 515,5 miliardy korun.

"Na jednotlivé výrobní segmenty automobilového průmyslu působila ekonomická recese různou intenzitou. Dobře si vedla výroba osobních automobilů. V ČR se jich vyrobilo historicky rekordní množství, a i díky tomu celková produkce silničních vozidel překročila hranici jednoho milionu," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Výroba osobních vozidel v automobilkách Škoda Auto, TPCA a Hyundai loni vzrostla o 4,5 procenta na 976.435 vozů. Produkce nákladních aut se naopak propadla o 60 procent na 1091 vozidel.

Světový autoprůmysl začal podle Jahna vykazovat známky oživení dříve, než se čekalo, a další oživení letos čeká i v ČR. Milionovou hranici by tak v letošním roce měla pokořit nejen celková výroba vozidel včetně přívěsů a návěsů, ale i samostatně kategorie motorových vozidel. Loni se jich vyrobilo přes 983.000 kusů.

Podle generálního ředitele Brano Group Pavla Juříčka má ČR jako malá země možnost reagovat na krizi flexibilněji, a proto byl během recese její automobilový průmysl stabilnější než ve větších zemích, například v USA. "Máme relativně slušnou úroveň pracovní síly a techniků, ale jejich počet se snižuje. ČR by měla podpořit vzdělávání v těch odvětvích, která jsou schopna se udržet. Mezi ně patří autoprůmysl," dodal.

Přes očekávaný pokles na světovém trhu v druhé polovině roku je u tuzemských dodavatelů podle Juříčka situace výrazně lepší než v minulém roce. "Například my (Brano Group) jsme letos nabrali 300 lidí," uvedl. V posledních dvou letech musela společnost kvůli krizi asi 500 zaměstnanců propustit.

Od nové vlády automobilky očekávají vedle vyrovnaných veřejných financí podporu technického vzdělávání a flexibilní pracovní právo, které by dovolilo pružněji reagovat na situaci na trhu. Vláda by také měla podle zástupců automobilek nějakou formou podpořit obnovu vozového parku. "Nemusí jít zrovna o šrotovné," podotkl Jahn. Obnovu vozidel v současnosti podporuje 22 členů EU.

Počet zaměstnanců v automobilovém průmyslu loni klesl o 12.423 lidí na 117.112 lidí. Průměrná mzda stoupla o 0,73 procenta na 26.077 Kč měsíčně a byla tak o desetinu nad průměrem ČR.

Podnikem roku v autoprůmyslu za rok 2009 jsou Škoda, TPCA i Iveco

Podniky roku 2009 v českém automobilovém průmyslu se staly Lucas Varity, Škoda Auto, TPCA, Hella Autotechnik Nova a Iveco Czech Republic. Výsledky dnes oznámilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP) na veletrhu Autotec&Autosalon v Brně.

Sdružení firmy hodnotilo podle výše hospodářského výsledku před zdaněním za minulý rok, přidané hodnoty na pracovníka, tržeb a jejich meziroční změny. "Byly to podniky, které se s krizí vyrovnaly nejlépe," řekl dnes novinářům prezident SAP Martin Jahn.

Firma Lucas Varity vyrábí hydraulické brzdy, Hella Autotechnik Nova pak světlomety a osvětlovací techniku pro automobilový průmysl. Například nejvyšší zisk před zdaněním měla loni stejně jako o rok dříve Škoda Auto, která vykázala 4,38 miliardy Kč.

Iveco se v pětici nejlepších firem v této soutěži umístila pokaždé od roku 2006, TPCA se v první pětici objevila podruhé za sebou.

Automobilové firmy reprezentují s tržbami přes 606 miliard korun téměř 19 procent celkové tuzemské průmyslové produkce. Oproti roku 2008 tržby automobilového průmyslu klesly kvůli krizi o 14 procent. Výroba vozidel všech kategorií dohromady naopak stoupla o téměř tři procenta na 1,002 milionu vozů.