Pražský tunel Blanka stále nemá jedno z dílčích stavebních povolení, které se týká inženýrských sítí a podzemních garáží na Letné. Vydané stavební povolení napadlo sdružení Za naši budoucnost, Nejvyšší správní soud (NSS) mu dal letos v únoru za pravdu. Ředitel magistrátního odboru městského investora Jiří Toman ve čtvrtek řekl, že město se nyní pokouší zrušení stavebního povolení napadnout u ministerstva pro místní rozvoj (MMR). Podle Tomana muselo MMR na základě rozhodnutí NSS zrušit vydané stavební povolení. Pražský magistrát také následně zahájil řízení o odstranění stavby. Praha se teď pokouší proti kroku MMR odvolat. "Využili jsme posledního opravného prostředku a podali jsme podnět k provedení přezkumného řízení," řekl Toman. Pokud město neuspěje, bude muset žádat o nové stavební povolení.

Dá se předpokládat, že v případě neúspěchu by se do nového stavebního řízení znovu přihlásilo také sdružení Za naši budoucnost. Jeho členové už dříve oznámili, že by pak požadovali také posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). To ale běžně trvá několik měsíců, stavbě by tak zřejmě mohlo hrozit zpoždění.

Zdržení stavby hrozí také kvůli vyšetřování červencového propadu tunelu. Podle současné smlouvy se stavitelem tunelového komplexu, firmou Metrostav, činí pokuta za každý den zpoždění 5,25 milionu korun. Zpoždění si ale nepřeje ani hlavní město. "Máme zájem o urychlené dokončení," řekl ve středu na jednání sněmovního hospodářského výbor pražský primátor Pavel Bém (ODS).

Za dostavbu jsou v současnosti i opoziční zastupitelé, podle nich už v této fázi stavbu nikdo nezastaví, Praha by kvůli průtahům byla jen delší dobu rozkopaná.

"Nyní je síly třeba napnout tam, kde lze projekt ještě reálně změnit - například zastřešit povrchovou část na trojské straně, lépe uspořádat parter nad tunelem Blanka a hlavně zodpovědně prodiskutovat, jakým způsobem má budování městského okruhu pokračovat," řekla zastupitelka Petra Kolínská (SZ), která stavbu dlouhodobě kritizuje. Podle ní je hlavní chybou to, že současný právní systém umožňuje zahájení rozsáhlé stavby, aniž má investor všechna potřebná stavební povolení.

Tunelový komplex Blanka, který se začal stavět v roce 2007, bude největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v Česku a také nejdelším městským tunelem v Evropě. Bude měřit 5,5 kilometru a současně zde vznikne i nejdelší souvislý ražený tunel v Česku, dlouhý až 2,23 kilometru. Blanka je součástí výstavby severozápadní části městského okruhu. Doplní již provozovanou část okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským. Zprovoznění se předpokládá v prosinci 2012.