Ministr dopravy Vít Bárta v pondělí nevyhověl protestům zástupců Moravskoslezského kraje, kterým se nelíbí zastavení tří velkých silničních staveb. Na tiskové konferenci po schůzce Bárta řekl, že pro roky 2011 až 2013 chce hledat řešení.

Kvůli úsporným škrtům se zastaví rozestavěný projekt dopravního spojení mezi Ostravou a Opavou, nebo práce na dvou dálničních přivaděčích v krajském městě nebo obchvatu Bohumína. Bagry také odjedou z propojovacího tahu mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem s dálnicí D1.

Za Bártou zamířil náměstek hejtmana Miroslav Novák, který považuje celou situaci za velmi nepříjemnou. Dopravní situace je totiž v těchto městech už nyní komplikovaná.

"Pan ministr se nedal přesvědičt, argumentoval stále nedostatkem financí. Dosáhli jsme jen toho, že debaty nad rozpočtem SFDI pro příští roky budeme účastni. Ale v této chvíli nechce ministr měnit své rozhodnutí, takže se celá záležitost přesune na půdu poslanecké sněmovny, kde poslanci zvolení v Moravskoslezském kraji budou tuhle záležitost řešit v rámci ústavního pořádku," řekl serveru iHNed.cz.

Bárta připomněl, že po předchozích ministrech zdědil více závazků, než na kolik mu zbývá peněz. Nemůže proto nést odpovědnost "za ukvapená rozhodnutí předchůdců", uvedl. Zároveň se ale bude snažit, aby se v dalších letech investovalo "maximálně ve prospěch občanů", dodal. 

ON-LINE: Co říkají zastavení staveb sami stavbaři? - Ptejte se ZDE

Pragocentrismus?

Pavlu Vítkovi, který je viceprezidentem sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje  vadí, že se nedozvěděli na základě čeho ministerští úředníci rozhodovali. "Zvenku, zejména pro veřejnost kraje, to vypadá jako projev pragocentrismu. Čím dál od Prahy, tím méně finančních prostředků. Ze čtyř zastavených staveb jsou tři v okolí Ostravy," prohlásil.

S verdiktem MD zásadně nesouhlasí  i náměstek ostravského primátora Vojtěch Mynář. "žádáme ministra, aby přijel k nám na zastupitelstvo a vysvětlil to. Tohle se totiž vysvětlit nedá. Ostrava je silně postižena průmyslem, radovali jsme se, že budeme mít dálnici – a ještě dneska není v provozu," řekl nazlobeně iHNed.cz.

„Pan ministr by se měl především podívat do Bohumína nebo do Ostravy, co se v rámci těchto investičních akcí děje. Jak jsou uzavřeny komunikace, kterou jsou jinak místními páteřními komunikacemi. Díky tomuto pozastavení bude kalamitní situace protáhnuta o několik dalších let,“ uvedl Novák v ranním interview pro ČRo1 Radiožurnál.

Zástupci kraje ještě upírají svoji naději k jednání v sněmovně. " Všichni poslanci našeho kraje jsou informováni, využijeme debaty před schválením rozpočtu SFDI, budeme debatovat i před schválením státního rozpočtu, a věřím, že najdeme pochopení," dodal Mynář.

Zastavení staveb se nelíbí ani Drobilovi

O zastavení 12 silničních staveb bude chtít jednat i ministerstvo životního prostředí. Rádiu Česko to řekl ministr životního prostředí Pavel Drobil. Podle něj by například odstranění protihlukových opatření mohlo ohrozit už udělené šetření EIA pro jednotlivé stavby.

„Je třeba si uvědomit, že stavební rozhodnutí, která byla vydána, byla činěna na základě některých posudků rozhodnutí třeba o dopadech na životní prostředí a v případě, že by došlo k šetření na úkor infrastruktury, která souvisí s prostupností krajiny, která souvisí s ochranou, protihlukovými valy, tak by mohla být ta rozhodnutí zpochybněna V tomto smyslu si na to s panem ministrem Bártou budeme muset sednout a já věřím, že cestu, jak z toho ven, najdeme,“ řekl Drobil.

Drobil navíc upozornil, že vláda se v prioritách kromě škrtů také zavázala k zlepšení situace ovzduší na severu Moravy, což je ale v přímém rozporu s úspornými opatřením resortu dopravy.

"Jasně říkáme, že problematika ovzduší v Moravskoslezském kraji je priorita číslo jedna, a na druhou stranu stejně tak říkáme, že jedna z těch věcí, která to může vyřešit, je dořešení dopravní infrastruktury, jako jsou obchvaty měst, dokončení dálniční infrastruktury," poznamenal Drobil.