Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se dohodla s největšími stavebními firmami na úsporách za 437 milionů korun na stavbách za 8,5 miliardy korun, což představuje slevu více než pět procent. Uvedla to páteční Mladá fronta Dnes. Redakci iHNed.cz tuto částku potvrdil mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Podle dřívějších informací by železnice měla letos zastavit na pokyn ministra dopravy Víta Bárty celkem 31 staveb, jejichž celkový rozpočet činí přes 90 miliard korun. (Jedná se o rozpočet na celou stavbu,  trvající několik let.)

Z toho 19 staveb za 47 miliard se ještě vůbec nezačalo stavět. Čtyři stavby jsou naopak těsně před dokončením a je velmi pravděpodobné, že budou dokončeny. Čeká se na výsledky auditu, který rozhodne o osudu zbývajících rozestavěných staveb, jejichž celkový rozpočet je (včetně těch před dokončením) kolem 43 miliard korun. Stavební práce totiž přirozeně nelze zastavit ze dne na den a jejich konzervace si vyžádá další náklady. Ministr Bárta v pátek přehodnotil zastavení dvou silničních staveb v Moravskoslezském kraji (viz. níže).

Železnice letos nezačne stavět 19 projektů za 47 miliard korun - čtěte ZDE

Dohoda (o slevách na železnici) byla zatím uzavřena ústně, podepsána by mohla být během dvou týdnů. Pokud se stát s firmami dohodne i písemně, všechny původně zastavené stavby železnic budou pravděpodobně pokračovat, některé však budou trvat déle, píše deník.

"Během dvou týdnů chceme tuto dohodu dát na papír a podepsat," řekl deníku náměstek generálního ředitele SŽDC Pavel Habarta. Podle něj je logické, že stavaři mohli jít s cenou níže. Jsou to většinou zakázky, které byly zadány na vrcholu stavebního boomu, ale pak přišla krize, která výrazně zlevnila stavební materiály, dodal.

Ministr dopravy Vít Bárta (VV) zastavil práce na železnici počátkem srpna kvůli nedostatku peněz v rozpočtu. Bártův tlak na stavbaře ke snížení cen zakázek podle listu nyní přinesl první reálné úspory. Firmy přitom dosud tvrdily, že mají extrémně malé marže a níže jít nemůžou. "To platí, nejde o slevy, ale úspory," tvrdí prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Například AŽD Praha, která zlevní své stavby pro stát o pět procent, použije levnější kabely, které však stále odpovídají normě.

Ministr ustoupil petici

Ministr dopravy Vít Bárta v pátek přehodnotil zastavení dvou silničních staveb v Moravskoslezském kraji. Novinářům v Ostravě řekl, že stát dostaví most v Bohumíně na Karvinsku a prodlouží Místeckou ulici v Ostravě. Obě stavby jsou součástí dálničních přivaděčů k dálnici D1. V celkové dostavbě přivaděčů se však pokračovat nebude. Nepostaví se ani silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou, a nebude se prodlužovat Rudná ulice v Ostravě. Zastavena zůstane i příprava obchvatu Frýdku-Místku.

Lidé dnes předali Bártovi při příjezdu na radnici v Bohumíně petici s více než 10.000 podpisy za dostavbu mostu, který je součástí přivaděče k D1. "Bohumínský most bude stát do příštího léta. Postavíme ho tak, abychom ušetřili finance právě na stavbu Místecké ulice v Ostravě," uvedl po jednání na místní radnici Bárta.

Méně zaměstnanců, větší platy

Ministr dopravy Vít Bárta plánuje snížit počet zaměstnanců ministerstva o 17 procent. Uvedly to s odkazem na prohlášení ministra při jeho pracovní cestě na severní Moravě Lidové noviny.

"Hlavní cíl je mít méně zaměstnanců, kteří však budou lépe placeni," vysvětlil Bártovy plány mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

"Propouštěním se vyřeší problém úspor, ale zároveň se také zvýší efektivita práce ministerstva," dodal. Kolika zaměstnanců se propouštění bude týkat a jak to ovlivní chod úřadu, zatím Bárta neuvedl, napsal server lidovky.cz.

Bárta chce zachovat letecké spojení mezi Prahou a Brnem

Ministr dopravy chce zachovat letecké spojení mezi Prahou a Brnem, ale odmítl jeho finanční podporu. ČSA plánuje od zimního letového řádu přestat ztrátovou linku svými letadly provozovat.

Bárta chce po čtvrtečním jednání s prezidentem ČSA Miroslavem Dvořákem vyzvat České aerolinie, Letiště Praha a Letiště Brno k vytvoření podmínek pro alternativní spojení a k jednání s jinými leteckými dopravci o možnostech zachování kontinuity spoje.