Po více než dvou letech se vrací doprava na jedno z klíčových míst metropole: Od středy 1. září totiž začnou tramvaje opět jezdit ulicí Milady Horákové přes stanici metra Hradčanská, odkud byly „vykázány“ kvůli stavbě tunelu Blanka.

Změnu k lepšímu pocítí především obyvatelé Dejvic, kterým tramvajové spojení s centrem kvůli rozkopané Hradčanské a Prašnému mostu řadu měsíců zcela chybělo.

Prašný most ještě uzavřen

Tramvaje sice od středy budou opět zajíždět z Hradčanské na Vítězné náměstí, ale směr od Prašného mostu na Břevnov a Veleslavín pro ně bude zatím ještě uzavřen.

Prakticky do normálu – tedy alespoň pro cestující, kteří využívají hromadnou dopravu - se pak situace vrátí za měsíc, kdy by se měl pro tramvaje zprovoznit i úsek mezi Prašným Mostem a Vozovnou Střešovice (křižovatka Brusnice).

„Na úsek mezi Brusnicí a Prašným mostem bude tramvajový provoz obnoven nejpozději 1. října,“ uvedl mluvčí stavební firmy Metrostav František Polák. Linky 1, 18, 25, 56 a 57 budou proto do té doby odkloněny přes Pražský hrad, tramvaj číslo 15 bude i nadále ukončena v zastávce Špejchar.

Hradčanská, která sice doznala zásadních změn, ovšem bude zatím vypadat podstatně jinak, než stojí v původních plánech. Vestibulu metra chybí totiž jeden plánovaný výstup směrem k vlakovému nádraží Praha-Dejvice – na jeho místě totiž stojí stále nevzhledná patrová betonová budova bývalých stavebnin, s jejichž majitelem se město nedokázalo dohodnout na odkupu.

Hradčanská se otevře i autům

Částečně se uleví motoristům, pro něž se zjednodušší průjezd přes Letnou a Hradčanskou. Otevření úseku v okolí stanice metra Hradčanská však pomůže řidičům jen ve směru z centra. V opačném směru i nadále budou muset objet Hradčanskou ulicí Na Valech. „Důvodem je pokračování prací na vjezdové rampě do tunelu Blanka před budovou státního archivu,“ uvedl Polák.

Úleva pro motoristy je ovšem jen částečná. Ještě dva roky totiž bude kvůli stavbě napojení tunelu Blanka na Strahovský tunel výrazně omezena doprava v Patočkově ulici. Ta je přitom jednou z nejdůležitějších tepen Prahy a kromě napojení na Strahovský tunel i vyvádí dopravu z centra na karlovarskou výpadovku.

Právě uzavírky v okolí Prašného mostu a Strahovského tunely způsobují kolony, v nichž řidiči zhruba dvoukilometrovým úsekem popojíždějí desítky minut. Během prázdnin se sice cestování tímto úsekem kvůli nižšímu provozu zrychlilo, ale již během tohoto týdne lze opět očekávat výrazné zhoustnutí dopravy a komplikace.

Navíc oproti situaci kolem Hradčanské nelze očekávat, že by uzavírky skončily před celkovým zprovozněním tunelu.

Metrostav: Prosinec 2012 zatím platí

Poslední oznámený termín uvedení tunelu Blanka do provozu je prosinec 2012. Metrostav doufá, že jej dodrží i přesto, že báňský úřad kvůli již třetímu propadu tunelu nedaleko ministerstva kultury do definitivního vyšetření nehody pozastavil ražbu tunelů. Původně přitom měla být Blanka zprovozněna již v listopadu 2011.