Praha si zadělává na další dopravní špunt. Podle dopravců otevření Pražského okruhu, které by mělo přijít 20. září, nepřinese úlevu, ale naopak další komplikace. Dopravci totiž poukazují na to, že magistrát hlavního města Prahy bez jakékoliv veřejné diskuse zakáže všem nákladním vozům vjezd na část Jižní spojky.

Podle plánů pražské Technické správy komunikací všechny kamiony s hmotností nad 12 tun přijíždějící po Jižní spojce ze severu (tedy z teplické D8, mladoboleslavské R10 a hradecké D11) nebudou moci ve směru na Plzeň po dálnici D5 pokračovat jako doposud po Jižní spojce přes Barrandovský most, ale dostanou stop na Spořilově, kde budou muset přejet na D1 na Brno a u Vestce se napojí na nově otevřenou část okruhu, která je vyvede k D5.

Podle stanoviska sdružení dopravců Česmad Bohemia to ale výrazně zkomplikuje dopravu na výjezdu z Prahy směrem na Brno. "Je velmi pravděpodobné, že při odbočování na Spořilově a na nájezdu na D1 na Chodově bude docházet k fatálním dopravním komplikacím. Tato místa nejsou pro takovéto řešení projektována," uvedl mluvčí sdružení Martin Felix.

Podle něj se dají čekat kolony i před napojením nové části okruhu na D1 u Modletic. "Praha se tak bude moci pochlubit téměř opuštěnou Jižní spojkou, ale zato ucpaným a nebezpečným strategickým výjezdem na D1," dodává Felix.

Delší, zato těžší cesta

Dokončení Pražského okruhu by mělo odlehčit dopravě v centru města. Cestu kamionů ale prodlouží. "Po třikrát delší trase ujedou místo současných 13 kilometrů plných 34, každá cesta se tak nesmyslně prodlouží o 21 km, přičemž úleva, kterou jejich vyhnání přinese Barrandovu, bude vykoupena stejnou zátěží pro Spořilov a Chodov," uvedl Felix

Podle studie CityPlan by jen na Barrandovském mostě mělo ubýt zhruba padesát tisíc aut. Felix však upozorňuje, že také nelze pominout miliony litrů zbytečně spálené nafty, které kvůli tomuto opatření zbytečně zatíží životní prostředí..

Dopravcům navíc zvýší náklady i mýtné, které nyní na Jižní spojce neplatí, na dálnici D1 a novém úseku okruhu však bude povinné.

Jak ale nedávno uvedl náměstek ředitele Technické správy komunikací (TSK) Ladislav Pivec, opatření by mělo ulevit Jižní spojce od několika tisíc kamionů denně. Na spojku se tak prý budou moci vrátit osobní auta, která dnes raději projíždějí přilehlými rezidenčními oblastmi.

Čeká se na další část okruhu

Již dříve uvedl, že jak sjezd z Jižní spojky na Spořilovskou, tak nájezd z ní na D1 bude upraven. "Obě křižovatky provizorně upravíme tak, že ve směru mezi D1 a Jižní spojkou pojedou ve dvou jízdních pruzích. Dnes jsou tam místa, kde je doprava vedena v jednom pruhu," řekl Pivec.

Asi 23kilometrový úsek pražského okruhu mezi dálnicemi D5 a D1 se otevře 20. září. Podle Česmadu se na něj automaticky přesune 60 procent kamionů, které dnes zatěžují Jižní spojku, budou to vozidla jedoucí od Brna. Česmad nyní prosazuje, aby zbylých 40 procent aut mohlo Jižní spojku využívat i nadále.

Situaci definitivně vyřeší až prodloužení okruhu z Modletic do Běchovic, to se však nedá očekávat po několik příštích let. Praha 11, která bude nyní vyšší dopravní zátěží zasažena, chce proto, aby stát urychlil výstavbu této další části Pražského okruhu. Kdyby už byla postavena, doprava by se odklonila na ni, a netížila by Prahu 11.

"V případě, že magistrát vydá v nejbližší době územní rozhodnutí, bude možné ke konci roku 2012 zahájit výstavbu. Záleží také na penězích," řekla serveru iDnes před měsícem Nina Levinová z Ředitelství silnic a dálnic. Mezitím ale ministr dopravy Vít Bárta zastavil, či omezil řadu dopravních staveb v zemi.