Kde se nejvíce změní doprava

(v tisících aut před/po otevření denně)
Zvýší
Pražský okruh
0 – 60
Spořilovská
43 – 56
D1-Štěrboholská spojka
83 - 94
Průmyslová
50 - 57

Sníží
Barrandovský most
134 – 80
K Barrandovu
59 – 46
D1 Chodov
114 – 90
Vídeňská u Thom. nem.
51 – 19
Strahovský tunel
43 – 27
Komořanská
19 - 12

 

 

V pondělí čeká řidiče, kteří budou projíždět metropolí, největší změna za posledních dvacet let: Ředitelství silnic a dálnic zprovozní nový třiadvacetikilometrový úsek Pražského okruhu, který spojí dálnici D1 s plzeňskou D5, karlovarskou R6 a chomutovskou R7.

Druhá největší změna po samotném otevření jihozápadní části okruhu bude, že kamiony již nebou moci na část jižní spojky směrem od D1 k Barrandovskému mostu a ani na něj.

Nová část okruhu výrazně změní dopravu v Praze: Má jí totiž denně projet až šedesát tisíc aut, z nichž většina původně jezdila centrem města či po Jižní spojce. A o primát auty nejzatíženějšího místa, kterým denně projelo v průměrů 134 tisíc aut, přijde Barrandovský most, na němž jsou kolony na denním pořádku.

Barrandov: o třetinu méně aut

„Po otevření okruhu by na Barrandovském mostě mělo ubýt zhruba 54 tisíc aut,“ říká Jiří Landa ze společnsoti CityPlan, která pro Ředitelství silnic a dálnic spočetla jak se po otevření třiadvacetikilometrové části Pražského okruhu změní doprava v metropoli.

Žezlo krále ulic s nejhustší dopravou od Barrandovského mostu převezme spořilovský nájezd z Jižní spojky na D1, kde by podle studie CityPlanu měl vzrůst počet projíždějících aut z 83 na 94 tisíc denně.

Přes devadesát tisíc aut za den má jezdit i po Jižní Spojce měrem k Barrandovskému mostu a na chodovské části D1. Zde se sice množství aut, které tudy pojedou, sníží – ale ne o tolik, jako na samotném Barrandovském mostě.

Dopravci protestují. Chtějí dál po Jižní spojce

I když všichni řidiči otevření vítají, dopravci protestují proti tomu, že Praha vyhláškou zakázala kamionům a další těžké dopravě vjet na část Jižní spojky a Barrandovský most a nutí je jet po novém vnějším okruhu.

A to i těm, kdo jedou po Jižní spojce ze severu a severovýchodu – tedy z teplické D8, mladoboleslavské R10 a Hradecké D11. Nově budou muset ze spojky na Spořilově sjet, vyjet z Prahy a napojit se na vnější okruh. Místo dosavadních 13 kilometrů jich najedou v úseku Spořilov – Barrandov – Slivenec celkem 34.

„Je velmi pravděpodobné, že při odbočování na Spořilově bude docházet k fatálním dopravním komplikacím. Tato místa nejsou pro takováto řešení projektována,“ uvedl mluvčí sdružení Česmad Martin Felix.

S dopravci souhlasí i Jiří Landa ze CityPlanu. Spojce uleví už samotné otevření nové části okruhu a proto vyhánění kamionů z Jižní spojky již prý nebylo nutné. Podle něj to bylo spíše politické rozhodnutí, které si vynutili představitelé tamních městských částí. A zákaz by se měl zrušit. „Řidiči by sami uviděli, zda se jim vyplatí pokračovat či to vzít po vnějším okruhu,“ říká.

Najdou si náhradní trasu

Podle Landy také hrozí, že si řidiči nákladních aut najdou náhradní trasy. „Část náklaďáků, které pojedou do východních Čech, se budou pasírovat místo po severní části Jižní spojky po silnici 101 kolem Říčan, která je v zoufalém stavu,“ upozorňuje Landa.

Cityplan ale upozorňuje i na další místa, kde čeká, že si řidiči najdou nové zkratky a doprava tam zhoustne. Například na Vestecké a Kunratické spojce, tedy u napojení staré Benešovské na Pražský okruh. „Tam očekáváme zvýšený provoz dokud někdo neoznámí zákaz vjezdu,“ upozorňuje Landa.