Evropská unie ve středu v Bruselu podepsala s Jižní Koreou dohodu o volném obchodu. Smlouva, která je vůbec první mezi EU a asijským státem, se příliš nelíbí automobilkám, které mají obavu z růstu korejského dovozu. Obchod mezi evropskou sedmadvacítkou a Jižní Koreou se má uvolnit od července příštího roku.

Z dohody by mělo těžit i Česko. Vývoz z České republiky do Koreje by podle studie zpracované pro ministerstvo průmyslu a obchodu měl vzrůst o 27 procent, dovoz z Korejské republiky do ČR se má zvýšit o 18,5 procenta.

Podle MPO přijetí smlouvy otevře nová odbytiště například strojírenským podnikům, ale také chemickým firmám a výrobcům spotřebního zboží, zejména bižuterie, skla či porcelánu.

Optimistické výhledy MPO ovšem nesdílejí evropské automobilky. Podle nich by po podpisu smlouvy mohly výrazně zlevnit korejské osobní vozy dovážené do Evropy. To by údajně znevýhodnilo evropské výrobce.

Dohoda nicméně obsahuje klauzuli, že pokud by vzrostl dovoz těch korejských automobilek, jejichž subdodavateli jsou často výrobci z jiných asijských zemí, zejména Číny, může EU znovu zavést u této skupiny zboží ochranářská opatření. Unie navíc bude moci dohodu přezkoumat v případě, že by výrazně vzrostl dovoz malých automobilů.

Pro Evropskou unii znamená schválení smlouvy podle mnoha diplomatů průlom. Dohoda s Koreou je totiž smlouvou o volném obchodu "nové generace" a na jejím základě by unie podobné dohody mohla uzavírat i s dalšími významnými obchodními partnery. V úterý EU odstartovala rozhovory o volném obchodu s Malajsií.