Ruská automobilka AvtoVAZ svolává do servisů k výměně posilovače brzd téměř 14 000 vozů typu Kalina, Priora, Lada 4x4 a Chevrolet Niva. Ruští experti předpokládají, že akce uspořádaná po vzoru západních koncernů může zlepšit pověst automobilky, jež byla dosud proslulá spíše špatnou kvalitou výrobků a nezájmem o klienty.

"Taková svolávací akce v dějinách ruského automobilového průmyslu ještě nebyla, ačkoliv problémy s kvalitou nikdy nechyběly. Co se děje?" pozastavil se nad počinem automobilky na titulní straně list Izvestija. A připomněl, že "žigulíky" a "lady" jsou již odedávna terčem lidového humoru.

Nyní se "odchylky" v práci posilovače brzd projevují tak, že auto nelze zpomalit lehkým tlakem nohy na pedál brzdy, ale je nutné na něj pořádně dupnout. Pedál přitom stále více tuhne.

"Uživatelé lad počítají s problémy od počátku. Tuhé brzdy nejsou nic kriticky vážného, jde spíše o nepohodlí," míní Oleg Dackiv z internetového serveru Avtodiler.ru. Vedení automobilky si podle něho nezvyklou péčí o klienta snaží zlepšit svou pověst. "Má to vypovídat o tom, že se AvtoVAZ vyvíjí správným směrem," dodal.

AvtoVAZ zatím povolával své vozy do servisu jen dvakrát, na podzim 2005 asi 8000 aut a začátkem roku 2006 přibližně 5000 kalin. Důvodem byly problémy hraničící s bezpečností – v prvním případě se muselo upravovat zavěšení motoru, ve druhém řízení vozidla.

Počty vozidel značky AvtoVAZ svolávaných k opravě jsou však v porovnání s jinými výrobci spíše zanedbatelné. Například Toyota byla loni v létě nucena povolat do servisů na osm milionů svých vozů kvůli problémům s nechtěným zrychlováním a Nissan nyní opravuje zapalování skoro u dvou milionů aut.

"To, že se u nás povolává do servisů tisícina vozů oproti zahraničním společnostem, nesouvisí s lepší kvalitou, ale naopak s tím, že se špatná kvalita stala normou," konstatoval deník Izvestija. I podle Dackiva by svolávací akce měly být daleko rozsáhlejší vzhledem k produkci statisíců vozů v Togliatti a jejich "pověstné kvalitě".