Nová jihozápadní část Pražského okruhu se po svém otevření rychle zařadila mezi nejvytíženější dálnice v zemi. Senzory instalované v polovině trasy napočítaly od 20. září téměř 1,6 milionu vozidel, z toho 400 000 nákladních. Naúčtované mýtné činí přes milion korun denně, sdělila ČTK mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Vytížení 30 kilometrů dlouhé spojky mezi plzeňskou dálnicí D5 a brněnskou D1 není rovnoměrné. Největší hustotu provozu lze pozorovat na starším, kompletně zrekonstruovaném úseku u Třebonic, kde přesahuje počet vozidel denně 70 000, nejméně vytíženou částí je napojení na brněnskou dálnici s méně než polovičním provozem.

Podle pražské policie se i díky tomu po otevření okruhu výrazně zklidnila doprava na Jižní spojce, která patří k nejvytíženějším dopravním tepnám v Praze, a snížil se rovněž počet nehod. Podle Ředitelství silnic a dálnic se po otevření okruhu snížilo množství aut na Barrandovském mostě o 50 000 na zhruba 80 000 denně.

Mýtné: letošní říjen nejvýnosnější

Vybrané mýtné na nové části okruhu představuje zhruba pět procent denních výběrů z celé zpoplatněné sítě, která měří 1300 kilometrů.

Z hlediska vybraného mýtného se říjen stal nejvýnosnějším měsícem od ledna 2007, kdy byl mýtný systém spuštěn. Uvedla to mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Majitelé nákladních aut a autobusů zaplatili v říjnu na mýtném 621 milionů korun, což je téměř o pětinu více než před rokem.

"Rekordní výběry mýta lze přičíst nejen vlivu rostoucího průmyslu v Česku i celé Evropě, ale také otevření dopravně zatížené části Pražského okruhu, který generuje z mýta přes milion korun každý den," uvedla Vápeníková.

Výrazný meziroční nárůst je dán i letošním zapojením malých nákladních aut do mýtného systému; jejich příspěvek k celkovým platbám činí deset procent. Loni platily pouze kamiony o 12 tunách a těžší. Samotné kamiony zaplatily letos v říjnu rovněž rekordní částku, meziročně zhruba o sedm procent více.

Stát si brousí zuby na další miliardy

Za 10 měsíců letošního roku se vybralo 5,42 miliardy korun, o 16,5 procenta více než za stejné období předchozího roku. Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch, která mýtný systém postavila a pro stát spravuje, odhaduje celkový letošní výnos na 6,6 miliardy korun, loni se vybralo 5,5 miliardy.

V systému je nyní registrováno 530 000 vozidel, z toho tvoří 90 procent kamiony nad 12 tun. Mýtné se vybírá na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy. Zpoplatněných "jedniček" je 130 kilometrů.

Ministerstvo dopravy nyní zvažuje rozšíření systému na dalších 2500 kilometrů silnic první třídy. Podle Feixe by to pro stát znamenalo čistý výnos ve výši dalších dvou miliard korun ročně.

Další peníze by měly připutovat díky chystanému zdražení mýtného, které by mělo přijít od ledna příštího roku. Na jeho výši se dohodli dopravci s ministrem dopravy Vítem Bártou. Podle České televize zaplatí kamiony za jízdu po dálnici od příštího roku o čtvrtinu více – pět korun za kilometr – a stejné zdražení bude následovat i v roce 2012. To by mělo přinést během dvou let do státní kasy čtyři miliardy korun navíc. Dohodu by měli dopravci podepsat v pondělí.

"Dojde zhruba ke 20procentnímu zdražení mýta," potvrdil ČT náměstek ministra dopravy Martin Sýkora. "Mezi základní parametry této dohody samozřejmě patří i systém kompenzací, které poskytneme dopravcům," dodal.