Jak se změní mýtné

do EURO 2
nyní   2,26 / 3,63 / 5,30
nově  2,83 / 4,54 / 6,63
EURO 3 a EURO 4
nyní   1,67 / 2,85 / 4,12
nově  2,09 / 3,56 / 5,15
od EURO 5
nyní   1,67 / 2,85 / 4,12
nově  nemění se

Mýtné se od ledna zvýší o 25 procent, stejný meziroční nárůst čeká silniční dopravce i od začátku roku 2012. Uvedl to dnes ministr dopravy Vít Bárta. Příští rok by tak měly kamiony na dálnicích platit v průměru pět korun za kilometr, což podle dopravců zdraží cenu přepravy.

Ministerstvo zároveň uzavřelo s dopravci dohodu, jejíž součástí je kompenzace od státu ve výši 300 milionů korun a množstevní slevy z mýtného.

Ministr Bárta označil jednání se sdružením autodopravců Česmad Bohemia za "krvavé". "Nebojíme se dramaticky zvednout sazby, ale zároveň chceme podpořit konkurenceschopnost českých dopravců," uvedl ministr.

Zdražení vynese 1,2 miliardy

Bárta očekává, že příjem fondu dopravy z mýtného se po odečtení všech nákladů a kompenzací zvýší příští rok o 1,2 miliardy korun, v roce 2012 o další 1,4 miliardy korun. Letošní výnos z mýtného se odhaduje na 6,6 miliardy, přičemž k dnešku se vybralo 5,54 miliardy korun, tedy stejně jako za celý loňský rok. Zvýšení sazeb má podle ministra také regulační význam, Česká republika je prý často "zneužívána" k tranzitu.

Podle prezidenta sdružení Česmad Bohemia Vladimíra Starosty se zdražení mýtného nutně musí projevit v růstu cen pro zákazníky. "Musím vyslat jasný signál, že všichni naši členové budou žádat u zákazníků o zvýšení ceny," uvedl Starosta. Nechtěl přitom spekulovat, o kolik ceny vzrostou. Například běžný kamion jedoucí po západovýchodní ose z Rozvadova do Břeclavi zaplatí od ledna za tuto trasu 2142 korun, nyní platí 1714 korun.

Bárta naopak s růstem cen přepravy nesouhlasí. "Budeme ostražitě sledovat, co se s cenami bude dít," uvedl. V případě nárůstu prý může smlouvu "přehodnotit". Zvýšení mýtného je podle něj navíc šance pro nákladní železniční dopravce, kterým by se měl od příštího roku poplatek za užívání kolejí snížit.

Zvýšení sazeb mýtného musí schválit vláda, ministr chce návrh předložit kabinetu v nejbližší době. Součástí návrhu bude i možnost dalšího zvyšování sazeb od roku 2013, ovšem pouze o inflaci. Ministr chce rovněž pro vozidla se třemi nápravami a většími snížit mýtné v pátek odpoledne. Dnes v tuto dobu platí o polovinu více než v jiné dny a časy, nově budou platit jen o 40 procent více.

Vytrénujeme řidiče

Částku 300 milionů korun budou moci dopravci čerpat od dubna například na tréninkové projekty pro řidiče. Návrh na zavedení množstevních slev by mělo MD předložit vládě do července, platit by mohly od ledna 2012. Podle Česmadu návrhy neodporují pravidlům Evropské unie, neboť vycházejí z obdobných modelů v jiných státech unie.

Proti dohodě se už v pátek vyjádřila nevládní organizace Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Ta považuje za absurdní především množstevní slevy z mýtného, podle organizace bude toto opatření sloužit jako motivace k co největšímu využití kamionů.

"Sleva má smysl tehdy, když se v rámci jedné operace, za jedny manipulační náklady, prodá více dané komodity. S tím, zda kamión najezdí po českých silnicích 50 000 nebo 75 000 km ovšem stát rozhodně nemá stejné náklady. Poškození komunikací a společenské dopady jako hluk, emise, nehody, či příspěvek ke kongescím (dopravním zácpám) je přímo úměrný počtu projíždějících kamionům,“ uvedl Vladimír Libý z CEDOP.

Pro vozy s EURO 5 se mýto nezvýší

Zvyšování sazeb se netýká vozidel, která splňují emisní normu Euro 5 a vyšší, pro které MD vytvořilo novou skupinu mýtných sazeb. Snížení sazeb by se měly dočkat autobusy, a to od počátku září 2011.

Bárta rovněž ponese na vládu pilotní projekt pro moravskoslezskou silnici I/11, kde má být takzvané plovoucí mýtné. To znamená, že nákladní auta budou na silnici platit vyšší sazby v dopolední a odpolední špičce, kdy lidé jezdí do práce. Po vyhodnocení novinky se může podle Bárty plovoucí mýtné rozšířit i na další přetížené silnice.