Firma musí razantně připlatit, jen tak odboráři mladoboleslavské Škody podpoří záměr nového šéfa automobilky Winfrieda Vahlanda, který chce během deseti let zdvojnásobit produkci na 1,5 milionu aut ročně.

"Musíme být do roku 2014 jedničky ve mzdách v České republice a mezi závody VW a Audi v bývalých zemích východní Evropy. Do roku 2018 se chceme dostat na úroveň mezd závodu AutoEuropa v Portugalsku. Za těchto podmínek podpoříme růstovou strategii Škody Auto," řekl na bilanční odborářské konferenci firmy Jaroslav Povšík, předseda odborů automobilky.

Zvýšení mezd o 40 procent

Současné průměrné mzdové náklady na pracovníka ve Škodě Auto činí podle Povšíka deset eur na hodinu, v portugalském závodě AutoEuropa přitom převyšují čtrnáct eur.

"Nůžky se ale rozevírají, v Portugalsku roste mzda rychleji. Samozřejmě, že za osm let bude úroveň jiná. My chceme, aby byla stejná," řekl HN Povšík.

Podle zjištění HN jsou z východoevropských závodů koncernu Volkswagen mzdové náklady vyšší jen v závodě Audi v maďarském Györu, a to 11,5 eura na zaměstnance za hodinu.

Průměrná hrubá mzda ve Škodovce dosáhla letos v dělnických profesích 27 tisíc korun měsíčně. Průměrný hrubý plat všech pracovníků Škody s výjimkou vrcholového vedení se letos zvýšil meziročně o 2,7 procenta na 30 900 korun měsíčně.

Prodej táhne Čína a superb

Vedení firmy zatím na odborářskou podmínku nereagovalo. Mluvčí společnosti Radek Dreithaler je v zahraničí a dosud se nestačil s požadavky odborářů seznámit.

Šéf společnosti Winfried Vahland, který se odborářské konference zúčastnil, ve svém proslovu otázku mezd pominul a apeloval pouze na jednotný cíl vedení a odborů společnosti.

"Musíme ukončit spekulace o snižování výbavy vozů. Škodovka není laciná, Škoda má tradici. Máme jasnou pozici v koncernu VW," připomněl Vahland s tím, že cílem automobilky je do deseti let zdvojnásobit výrobu a odbyt vozů.

Letos Škoda očekává prodej 770 tisíc aut, to je téměř o sto tisíc více než loni. K růstu odbytu přispěl hlavně čínský trh, kde se z loňských 120 tisíc aut má letos odbyt dostat na 180 tisíc vozů.

Díky zvýšené poptávce musí některé továrny přidávat pracovní směny o víkendu. Odboráři v podstatě souhlasí, za podmínky, že bude za víkendové služby příplatek, nebudou tedy čerpány z tzv. Flexi kont.

"Velmi dobře se teď daří vozům Superb a Yeti. Od příštího roku chceme zvýšit kapacitu a dodat na trh o sto tisíc vozů ročně více," připomněl Vahland.

Podle odborářů znamená Vahlandův plán vyšší pracovní zatížení lidí, a proto po vedení firmy odbory požadují nejen vyšší mzdy, ale i zlepšení pracovních podmínek, počínaje přiměřenou pracovní dobou a konče slušnějším jednáním nadřízených.



Strategie růstu a platy ve Škodě Auto

Co chce vedení firmy

770 tisíc

celosvětově vyrobených škodovek v roce 2010

1,5 milionu

celosvětově vyrobených škodovek v roce 2020

Co za to chtějí odbory

2018

v tomto roce by měla dosáhnout průměrná hodinová mzda Škody Auto úrovně portugalského závodu VW - AutoEuropa