Nový jízdní řád na železnici, který začne platit v neděli, přinese několik omezení především v regionální dopravě. Na některých tratích se musejí cestující smířit s tím, že jim vlak nepřijede vůbec. Novinkou je znovuzavedení spojů pendolino do Bratislavy nebo vstup soukromého dopravce na trať Praha - Ostrava. Někteří cestující zaplatí za jízdenky více peněz, základní a zákaznické jízdné se nemění.

V regionální dopravě se mohou těšit na více vlaků pouze obyvatelé Prahy, Plzeňského a Pardubického kraje, v ostatních krajích si samospráva objednala stejně nebo méně spojů. Redukce ale není tak zásadní jako před rokem, kdy například Královéhradecký kraj snížil objednávku o osm procent. Letos jsou na tom nejhůře jižní Čechy a Vysočina, kde vyjede od neděle zhruba o dvě procenta méně vlaků.

Na některých místních tratích ovšem provoz utichne zcela. Naposledy v sobotu pojedou vlaky mezi Vidnavou a Velkou Kraší v Olomouckém kraji nebo stanicemi Chrudim město a Heřmanův Městec. Od ledna pak utichne provoz na Vysočině mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí, koncem února přestanou vlaky jezdit mezi jihočeskými Dívčicemi a Netolicemi.

Rychlíky posílí

Příznivější pohled skýtá mezinárodní a rychlíkový jízdní řád. Do Štětína bude nově jezdit vlak EuroCity přes Berlín, nový rychlík s názvem Nesebar z Prahy do Burgasu bude jezdit jednou týdně v letní sezoně. Rychovlak pendolino dráhy stáhnou z Vídně a po roční pauze jej znovu pošlou do Bratislavy.

Novinkou je obnovení přímého spojení Ostravska s Budapeští prodloužením jízdy vlaku EuroCity Moravia do maďarské metropole. Naopak trasu si zkrátí tradiční rychlíky Silesia z Krakova a Vltava z Moskvy. Dosud jezdily až do Prahy, nově budou končit v Bohumíně, kde železničáři jednotlivé vagony připojí k jiným vlakům mířícím do Prahy a Vídně.

Narušení monopolu Českých drah v rychlíkové dopravě ohlásil na polovinu roku podnikatel Radim Jančura a jeho společnost RegioJet. Pokud firma stihne nakoupit vagony a upravit lokomotivy, začne v příštím pololetí jezdit na trati Praha - Ostrava.

Další soukromník se objeví na severu Čech. Na frekventované trati z Liberce přes Žitavu a dál do Varnsdorfu a Rybniště v Ústeckém kraji bude spojení nově zajišťovat společnost Vogtlandbahn ze skupiny Arriva, která zvítězila ve veřejné soutěži vypsané Libereckým a Ústeckým krajem.

Změny v tarifech se od nového jízdního řádu dotknou zejména víkendové skupinové jízdenky SONE+. Její dražší verze s platností po celé ČR bude platit ve všech vlacích a cena se zvýší o 100 korun na 550 Kč.

Levnější jednodenní jízdenka pro až dva dospělé a tři děti už nebude platit pro celou ČR, ale jen na území jednoho kraje s mírnými přesahy do sousedních regionů. Bude ale nově platit ve všech vlacích, nikoliv jen v osobních a spěšných. Cena levnější verze SONE+ se bude lišit podle krajů; dosud stála pro celou vlakovou síť 150 korun, nově například v Libereckém kraji vyjde na 200 Kč.

Síťové jednodenní jízdenky ČD Net budou nově stát pro všechny cestující 550 korun. Pro stálé zákazníky to znamená zdražení o 100 korun, pro všechny ostatní zlevnění o 50 korun. Nově se zavádí regionální varianta ČD Net bez omezení druhu vlaku. Ta bude stát od 150 korun do 225 korun. Více za všechny cesty zaplatí cestující, kteří využívají zpáteční slevy. Ta dosud činí deset procent ze základního tarifu, nově bude pět procent.